En ny BMW X5 kommer på markedet om ikke lenge, en bil vi skrev om allerede i begynnelsen av juni. Den gang visste vi likevel ingenting om den nye ladbare hybriden, men nå har vi fått vite langt mer.
Forgjengeren BMW X5 40e har allerede gått ut av sortimentet, og resten av den utgående X5-serien forsvinner i løpet av oktober. Nye X5 lanseres i Norge i november, mens hybridutgaven først vises nå, og skal havne på norske veier i siste halvdel av 2019. Det er denne flertallet kommer til å kjøpe.

På tide å innrømme den store ladebløffen
Noe kjent, mye nytt
Bilen vil i det store og hele være som en ordinær X5, en bil vi allerede har omtalt. Forskjellen ligger i drivlinjen, der hybriden får en 6-sylindret rekkemotor på 3 liter under panseret.
Sammen med den elektriske drivlinjen vil ytelsen ende opp på en kombinasjonseffekt på hele 394 hestekrefter, fra et kombinert dreiemoment på 600Nm. Vi snakker selvfølgelig om en pakke med twinturbo og det hele.
Kombinasjonseffekten stammer fra en ordinær forbrenningsmotor på 286 hk, og 113 hk fra elmotoren. Dreiemomentet på de to kraftpakkene er henholdsvis 450 Nm fra bensinmotoren, og 265 Nm fra elmotoren.
Kombinert blir dette altså 394 hester fra et dreiemoment på 600 Nm.
Dette er krefter nok til å skyve X5 fra stillestående til 100 km/t på 5,6 sekunder, og det stopper først på 235 km/t. Toppfarten på ren elektrisk drift er nå 140 km/t, mot tidligere 120.
Fullelektrisk
BMW forteller et og annet om forbruk og rekkevidde, men ingenting om batterikapasisten. På en ladbar hybrid er for øvrig ikke dette avgjørende, så lenge den elektriske rekkevidden er god nok. Dersom du ønsker å kjøre helelektrisk, så er faktisk de fleste daglige turer nå mulig å gjennomføre på strøm alene, for etter den nye og mer realistiske WLTP-målenormen skal X5 45e kunne komme seg 75 kilometer fra fulladet batteri. Med dette er det altså fullt mulig å kjøre tur/retur jobben for de aller fleste av oss.
Du kan lese om hvordan bilbransjen jublet etter at «WLTP-avgiften» ble utsatt av regjeringen, eller hvor bra det kan være for lommeboka di her.
Om du må ty til fossilt drivstoff, er forbruket etter WLTP-standarden oppgitt til snille 0,19 l/mil, noe som gir et CO2-utslipp på bare 49 gram/km.
BMW X5 45e
Effekt bensinmotor | 286 hk |
Maks dreiemoment bensinmotor | 450 Nm |
Effekt elmotor | 113 hk |
Dreiemoment elmotor | 265 Nm |
Kombinert effekt | 394 hk |
Kombinert dreiemoment | 600 Nm |
0-100 km/t | 5,6 sek. |
Toppfart | 235 km/t |
Toppfart elektrisk | 140 km/t |
Batterikapasitet | 18,5 kWt |
Elektrisk rekkevidde (WLTP) | 75 km |
Forbruk (WLTP) | 0,19 l/mil |
CO2-utslipp | 49 gram/km |
Bagasjerom | 500 – 1.716 liter |
Pris | Ikke kjent |
Kommer | 2019 |
Ærlige tall?
Men finnes det en eneste god grunn til å tro på disse tallene, i all den tid vi til nå har omtalt forbruket på ladbare hybrider som en bløff? Svaret er et rungende ja. Årsaken er den større batteripakken, og den lengre elektriske rekkevidden. Vel vitende om dette vil det være langt mer fordelaktig for brukerne å lade, for det utgjør en forskjell.
Man kommer seg i de aller fleste tilfeller seg dit man skal og tilbake, uten å lade underveis.

Av og til trenger du ikke berøre ratt eller pedaler
Da vil langt flere komme til å lade, og bensinforbruket kan til og med komme lavere enn oppgitt, dersom man sjelden eller aldri har lang-turer. Men det har man som regel, dersom man kjøper en BMW X5.
Dette er uansett en mye riktigere løsning enn de tidligere løsningene vi har sett, der store SUV-er får en liten elektrisk fillemotor, i kombinasjon med et lite batteri. Det har kun hatt en papirgevinst. Nå snakker vi alvor, og det er bra! Vel, først fra engang i 2019, og vi gleder oss.
Og konkurrentene? Det er Porsche Cayenne Hybrid, Volvo XC90 T8 PHEV og Audi Q7 PHE.
