Volvos minste SUV, den litt småklumpete sjarmerende XC40 er nå endelig kommet som ladbar hybrid. Hurra, tenker man kanskje. De ladbare versjonene er ofte de mest prisgunstige modellene.
Men det stemmer ikke helt her. Den ladbare hybriden kombinerer em 3-sylindret 1,5 liter på 180 hester og 265 Nm med en elektrisk motor mellom motor og girkasse på 82 hk og 160 Nm.
Systemeffekt på 262 hk og 425 Nm gjør den til den sprekeste XC40 før el-versjonen P8 AWD Recharge med 408 hk kommer på markedet, forhåpentligvis i løpet av året.
Dette er en helt annen løsning enn vi ser på de øvrige Volvomodellene. Der brukes bensinmotoren foran og elmotoren på bakhjulene, slik at man enten har en bakhjulstrukket elbil, eller en forhjulstrukket hybrid med ekstra dytt fra bakhjula.
XC40 er bare forhjulsdrevet og har en elektrisk motor montert som en vorte utenpå automatkassa som er på sju trinn. Elektronikken kobler inn og ut de to motorene på best mulig måte utfra hvilke kjøreprogram du har valgt.
Ikke i mål
Hybridsystemet er på langt nær optimalt på XC40. For det første fungerer bilen ikke helelektrisk om du ønsker det. Den tenner motoren et lite minutt i starten på hver kjøretur, da vi prøvde å kjøre helelektrisk.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger