Test: Subaru XV e-Boxer

Endelig som hybrid, men...

Nå er hybrid eneste alternativ. 11prosent gjerrigere, men ikke ladbar.


Vis mer Vis mer
Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Andre generasjon XV kom så sent som i fjor. Diesel og manuell giring ble fjernet fra programmet, men du hadde fortsatt valget mellom to bensinmotorer på henholdsvis 2.0 liter på 156 hk og 1,6 med 114 hk. Majoriteten valgte sistnevnte.

Nå blir valget enda enklere. Skal du ha XV, eller den splitter nye Forester for den saks skyld, finnes bare et alternativ, nemlig hybridversjonen e-Boxer.

XV e-Boxer ble avduket på Geneve-messen 5. mars, men vi har allerede fått testet den på en bane, samt i en krevende terrengløype på et lukket område i Rohrau, utenfor Wien.

Nå får du effekt tilsvarende den sprekeste versjonen av motorene som forsvinner. Subaru oppgir ikke systemeffekten, bare effekten på toliteren uten turbo. 145 hester og sparsomme 188 newtonmeter er noe lavere enn utgående modell, men den får hjelp av en 16,7 hesters elmotor som også dytter på med 67 Nm. Bensinmotoren skal være 80 prosent ny, der legeringer i innmaten og endret veiv og rådelager for økt balanse og mindre friksjon utgjør noen av endringene.

Startmotor og dynamo er erstattet av en reimdrevet kombinert startmotor/dynamo som har et eget batteri i fronten, i tillegg til forbruksbatteri. Det er også gjort en del endringer både i innsug og på eksossiden for å få ned utslippene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer