Suzuki har tatt en Toyota. Ja, bokstavelig talt. Suzuki Across er nemlig bestselgeren Toyota Rav4 PHEV i Suzuki-drakt.
Det er gode nyheter for mange. Aldri før har en Suzuki vært så aktuell for norske familier. Her snakker vi ladbar bil, god plass, firehjulstrekk (som alltid) og mye utstyr.
Familietester av bil
Med denne artikkelen fortsetter Dinside vår serie biltester, med et særlig familieperspektiv.
- Hvor bra er bilen tilpasset småbarnsfamilier, med ett eller flere barn?
- Hvor praktisk er bilen?
- Er dette et godt kjøp?
Her kommer vi til å teste de mest populære familiebilene på det norske markedet i dag. Derfor blir det stort sett stasjonsvogner og SUV-er, men gjerne både fossildrevne, elektriske og hybriddrevne biler.
Mye likt
Etter at Gran Vitara forsvant fra markedet har ikke firehjulsrekk-garantisten hatt mye å tilby barnefamiliene her til lands. Nå som Suzuki har fått istand en avtale med landsmennene i Toyota, åpner det seg igjen et nytt marked i Norge.
Rav4 og Across ser nesten identiske ut, men sistnevnte har fått noen egne detaljer inkludert en egen Suzuki-utviklet front. Kort fortalt har mellomklasse-SUV-en et utseende som appellerer til mange.
Utsolgt!
Målet var å selge 800 biler før nyttår - de endte opp med 798. Det var enkelt og greit fordi det kun var så mange biler importøren fikk tak i, siden to av bilene gikk til andre importører i Norden. Og flere har de tydeligvis ikke fått, for det ble registrert null biler i januar og februar.
– Vi hadde og har fortsatt enorm interesse for Across, og kunne ha solgt vesentlig flere biler, forteller salgssjef Lars Havre hos Suzuki-importør RSA til Dinside.
Antall Suzuki Across registrert i Norge
År | Antall |
2021 | 0 |
2020 | 798 |
Importøren ble utsolgt for Suzuki Across i løpet av desember i fjor. Nye biler skal komme rundt mars/april i år.
Neste last med Suzuki Across skal komme til landet i mars eller april, med nye leveringer hver påfølgende måned. Norge får tildelt cirka 1200 eksemplarer i år, men importøren jobber for å få tak i enda flere, ifølge salgssjefen.
Uansett - vi skal se nærmere på om salgssjefen behøver å stresse med det. Er Suzuki Across en god familiebil? Og ikke minst - er den verdt prislappen på 550 000 kroner?
Plass og komfort
Lite er da så avgjørende som plassen. Og i Suzuki Across lides det lite nød her.
Sjåfør og passasjer sitter godt i kunstskinn-stolene foran. Det er god plass til beina, der (kun) sjåføren har elektrisk åtte veis justerbart sete (pluss korsrygg). Rattet kan justeres både i høyde - og dybde (tilt og teleskop), noe de fleste biler begynner å få på plass i dag.
Undertegnede på 183 cm dessuten godt bak seg selv, og det er mulig å skru på varme i setene, bak som foran. En familie på fem skal fint kunne reise på tur sammen i denne doningen.
Andre biler i denne testserien:
Hva med barneseter?
Det blir naturligvis straks trangere når bilen fylles av barneseter og utstyr. Det går imidlertid fint for en forelder å sitte baki, ved siden av barnesetet. Med to barneseter over lange avstander kan det nok begynne å oppleves veldig trangt i midten.
Isofix-fester finnes det i begge yttersetene baki. Her er det enkelt å ta barnesetene både inn og ut - noe vi har erfart kan bli en utfordring i mindre biler eller større biler, med dårligere Isofix-løsninger (for eksempel Xpeng G3).
Bagasjerom
På helgetur med en åtte måneder gammel baby (med barnevogn og diverse utstyr), ektefelle (med nesten like mye utstyr) og slalåmutstyr klarte vi oss veldig bra i Suzuki Across.
Bagasjerommet er på 500 liter (ti av dem under gulvet), mens det åpenbarer seg hele 1604 liter om baksetene legges ned. Vi hadde ønsket at nedfellingen hadde en 40/20/40-løsning - eller i det minste at det var en egen skiluke i midtsetet, men dessverre må man ta til takke med 40/60-deling.
Med andre ord blir frakt av lange gjenstander som ski og lignende utfordrende, om ett eller flere bakseter er i bruk.
Utstyr
Utstyret er i hovedsak det som skiller Suzuki Across fra ladbare Toyota Rav4 (PHEV). Toyota selger Rav4 i mange utstyrsvarianter - fire ladbare, samt en del ikkeladbare hybrider (med og uten firehjulstrekk).
Across kommer i kun én utgave (ladbar og med firehjulstrekk), men legger seg til gjengjeld på nest høyeste utstyrsnivå. Med andre ord får du med mye mer snadder i Suzukis variant. Men glem ikke at den prismessig er nest dyrest også (549 900,-).
Dette utstyret inkluderer blant annet:
- Adaptiv cruisekontroll, blindsonevarsler, fotgjengervarsler, automatisk dimming av fjernlys, skiltleser, ryggekamera og filskifteassistent.
- 19 toms felger, reservehjul (!), elektrisk åpning og automatisk sparke-sensor på bagasjeluka, varme i ratt, varme i alle seter og en ni tommer stor infotainment-skjerm, med Apple Carlay og Android Auto.
«Bruker ikke» drivstoff
Sammen med ladbare Toyota Rav4 er Across naturligvis klasseledende når det kommer til elektrisk rekkevidde. På riktig årstid skal det ikke være noe problem å klare de 75 oppgitte kilometerne på strøm.
Bilen velger automatisk elektrisk drift først, og selv på vår uhøytidelige test i 10-15 minusgrader på E6 nærmet vi oss dette tallet, før bensinmotoren tok over.
Med andre ord vil det for mange være vanskelig tømme batteriet ved daglig bruk. Om arbeidsplassen ligger en halvtime hjemmefra, vil man for eksempel fint kunne klare tur-retur (barnehage, jobb, barnehage, hjem) uten å måtte bruke en dråpe bensin i løpet av uka.

Nok til det meste
Med firehjulsdrift, kraftig elmotor og samlet effekt på opptil 308 hk får Suzuki Across gjort de fleste oppgavene den blir satt på. Topphastigheten er låst på 180 km/t, mens 0-100 km/t kan gå unna på bare seks sekunder. I praksis er dette nok til effektive forbikjøringer og annet du trenger akselerasjon og fart til.
Kjøreteknisk blir man fort vant med at bilen er ganske responsiv på rattet, mens SUV-en ligger fint på veien. Alt i alt er Suzuki Across en meget fin bil å dra på langtur med.
Testresultat
Suzuki Across
Bra elektrisk rekkevidde, god plass, mye utstyr, lavt forbruk.
Dårligere garanti enn Toyota Rav4
Bruker ikke navigasjon til hybridsystemet
Maks 1500 kilo hengervekt
Konklusjon - mye bil for pengene
Oppsummert kan vi raskt fastslå at Suzuki Across er et godt kjøp til 550 000 kroner. Her er som nevnt mye likt Toyotas Rav4, hvor Suzuki legger utstyrslista høyt.
En siste ting som er verdt å merke seg er imidlertid at Toyota gir fem år opptil 200 000 kilometer nybilgaranti på Rav4, mens Suzuki Across har fem år og bare opptil 100 000 kilometer.

Advarer: Ikke gjør dette
I disse elbil-dager kombinerer Suzuki det beste fra to verdener, bortsett fra manglende elbilinsentiver (moms, bompenger, mm). Til daglig bruk skal man i alle fall kunne spare mye penger på å ikke måtte fylle bensin hele tida.
Bare tida vil vise om 1200 Suzuki Across er nok til å tilfredsstille SUV-elskende nordmenn i 2021, eller om salgssjefen må jobbe overtid med å skaffe enda flere biler ...
Suzuki Across Plug in-hybrid 4x4
Bensinmotor: | R4, 16v, bensin |
Girkasse: | Trinnløs 4wd |
Slagvolum: | 2487 ccm |
Effekt : | 186hk/6000 o/min |
Dreiemoment: | 227/3200 - 3700 o/min |
Elmotor foran: | 182 hk / 270 Nm |
Elmotor bak: | 54 hk/121 Nm |
Batteri: | 18,1 kW/t (Litium-Ion) |
Total systemeffekt: | 306 hk |
Akselerasjon (0-100 km/t): | 6 sek |
Toppfart: | 180 km/t |
Forbruk (WLTP): | 0,1 l/mil |
CO2-utslipp (WLTP): | 29 g/km |
Tankvolum: | 56 liter |
Mål (l/b/h): | 460/185/168 cm |
Akselavstand: | 269 cm |
Svingradius: | 5,7 m |
Bakkeklaring | 19 cm |
Dekkdimensjon: | 225/55R19 |
Bagasjerom: | 500/1604 liter |
Egenvekt: | 1910 kg |
Hengervekt: | 1500 kg |
Pris fra: | 549 000 kr |
Pris testbil: | 549 000 kr (+vinterhjul og metallic lakk) |