Familietest: Suzuki Across

Endelig, Suzuki!

Aldri har det vært mer behagelig å ta med seg familien på tur i en Suzuki.

SUZUKI ACROSS: Suzukis nye familiebil har vist seg så populær i Norge at importørens biler ble utsolgt i desember. Foto: Øystein B. Fossum
SUZUKI ACROSS: Suzukis nye familiebil har vist seg så populær i Norge at importørens biler ble utsolgt i desember. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Publisert

Suzuki har tatt en Toyota. Ja, bokstavelig talt. Suzuki Across er nemlig bestselgeren Toyota Rav4 PHEV i Suzuki-drakt.

Det er gode nyheter for mange. Aldri før har en Suzuki vært så aktuell for norske familier. Her snakker vi ladbar bil, god plass, firehjulstrekk (som alltid) og mye utstyr.

Mye likt

Etter at Gran Vitara forsvant fra markedet har ikke firehjulsrekk-garantisten hatt mye å tilby barnefamiliene her til lands. Nå som Suzuki har fått istand en avtale med landsmennene i Toyota, åpner det seg igjen et nytt marked i Norge.

Rav4 og Across ser nesten identiske ut, men sistnevnte har fått noen egne detaljer inkludert en egen Suzuki-utviklet front. Kort fortalt har mellomklasse-SUV-en et utseende som appellerer til mange.

SUZUKI ACROSS: Fronten er i hovedsak det som utseendemessig skiller Across fra en Toyota Rav4. Utseende vil nok tilfredsstille mange SUV-elskende nordmenn. Foto: Øystein B. Fossum

Utsolgt!

Målet var å selge 800 biler før nyttår - de endte opp med 798. Det var enkelt og greit fordi det kun var så mange biler importøren fikk tak i, siden to av bilene gikk til andre importører i Norden. Og flere har de tydeligvis ikke fått, for det ble registrert null biler i januar og februar.

– Vi hadde og har fortsatt enorm interesse for Across, og kunne ha solgt vesentlig flere biler, forteller salgssjef Lars Havre hos Suzuki-importør RSA til Dinside.

Antall Suzuki Across registrert i Norge

År Antall
20210
2020798

Importøren ble utsolgt for Suzuki Across i løpet av desember i fjor. Nye biler skal komme rundt mars/april i år.

Neste last med Suzuki Across skal komme til landet i mars eller april, med nye leveringer hver påfølgende måned. Norge får tildelt cirka 1200 eksemplarer i år, men importøren jobber for å få tak i enda flere, ifølge salgssjefen.

Uansett - vi skal se nærmere på om salgssjefen behøver å stresse med det. Er Suzuki Across en god familiebil? Og ikke minst - er den verdt prislappen på 550 000 kroner?

GODT UTSTYRT: Og innvendig er det god plass i Suzuki Across. Foto: Øystein B. Fossum

Plass og komfort

Lite er da så avgjørende som plassen. Og i Suzuki Across lides det lite nød her.

Sjåfør og passasjer sitter godt i kunstskinn-stolene foran. Det er god plass til beina, der (kun) sjåføren har elektrisk åtte veis justerbart sete (pluss korsrygg). Rattet kan justeres både i høyde - og dybde (tilt og teleskop), noe de fleste biler begynner å få på plass i dag.

Undertegnede på 183 cm dessuten godt bak seg selv, og det er mulig å skru på varme i setene, bak som foran. En familie på fem skal fint kunne reise på tur sammen i denne doningen.

Hva med barneseter?

Det blir naturligvis straks trangere når bilen fylles av barneseter og utstyr. Det går imidlertid fint for en forelder å sitte baki, ved siden av barnesetet. Med to barneseter over lange avstander kan det nok begynne å oppleves veldig trangt i midten.

Isofix-fester finnes det i begge yttersetene baki. Her er det enkelt å ta barnesetene både inn og ut - noe vi har erfart kan bli en utfordring i mindre biler eller større biler, med dårligere Isofix-løsninger (for eksempel Xpeng G3).

ENKELT: Isofix-festene er alltid åpne, men skjemmer ingen. Det er dessuten ingen stor sak å ta barnesetet inn eller ut. Foto: Øystein B. Fossum

Bagasjerom

På helgetur med en åtte måneder gammel baby (med barnevogn og diverse utstyr), ektefelle (med nesten like mye utstyr) og slalåmutstyr klarte vi oss veldig bra i Suzuki Across.

Bagasjerommet er på 500 liter (ti av dem under gulvet), mens det åpenbarer seg hele 1604 liter om baksetene legges ned. Vi hadde ønsket at nedfellingen hadde en 40/20/40-løsning - eller i det minste at det var en egen skiluke i midtsetet, men dessverre må man ta til takke med 40/60-deling.

Med andre ord blir frakt av lange gjenstander som ski og lignende utfordrende, om ett eller flere bakseter er i bruk.

GOD PLASS: Med setene nede er det hele 1604 liter å putte bagasjen på. Dessuten får man med reservehjul på kjøpet. Foto: Øystein B. Fossum

Utstyr

Utstyret er i hovedsak det som skiller Suzuki Across fra ladbare Toyota Rav4 (PHEV). Toyota selger Rav4 i mange utstyrsvarianter - fire ladbare, samt en del ikkeladbare hybrider (med og uten firehjulstrekk).

Across kommer i kun én utgave (ladbar og med firehjulstrekk), men legger seg til gjengjeld på nest høyeste utstyrsnivå. Med andre ord får du med mye mer snadder i Suzukis variant. Men glem ikke at den prismessig er nest dyrest også (549 900,-).

Dette utstyret inkluderer blant annet:

  • Adaptiv cruisekontroll, blindsonevarsler, fotgjengervarsler, automatisk dimming av fjernlys, skiltleser, ryggekamera og filskifteassistent.
  • 19 toms felger, reservehjul (!), elektrisk åpning og automatisk sparke-sensor på bagasjeluka, varme i ratt, varme i alle seter og en ni tommer stor infotainment-skjerm, med Apple Carlay og Android Auto.

DETALJER. Foto: Øystein B. Fossum

«Bruker ikke» drivstoff

Sammen med ladbare Toyota Rav4 er Across naturligvis klasseledende når det kommer til elektrisk rekkevidde. På riktig årstid skal det ikke være noe problem å klare de 75 oppgitte kilometerne på strøm.

Bilen velger automatisk elektrisk drift først, og selv på vår uhøytidelige test i 10-15 minusgrader på E6 nærmet vi oss dette tallet, før bensinmotoren tok over.

Med andre ord vil det for mange være vanskelig tømme batteriet ved daglig bruk. Om arbeidsplassen ligger en halvtime hjemmefra, vil man for eksempel fint kunne klare tur-retur (barnehage, jobb, barnehage, hjem) uten å måtte bruke en dråpe bensin i løpet av uka.

Heller ikke Suzuki Across er immun mot skit og lort. Foto: Øystein B. Fossum
Heller ikke Suzuki Across er immun mot skit og lort. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Nok til det meste

Med firehjulsdrift, kraftig elmotor og samlet effekt på opptil 308 hk får Suzuki Across gjort de fleste oppgavene den blir satt på. Topphastigheten er låst på 180 km/t, mens 0-100 km/t kan gå unna på bare seks sekunder. I praksis er dette nok til effektive forbikjøringer og annet du trenger akselerasjon og fart til.

Kjøreteknisk blir man fort vant med at bilen er ganske responsiv på rattet, mens SUV-en ligger fint på veien. Alt i alt er Suzuki Across en meget fin bil å dra på langtur med.

Testresultat

Suzuki Across

Suzuki Across er et godt kjøp til
550 000 kroner

Bra elektrisk rekkevidde, god plass, mye utstyr, lavt forbruk.

Dårligere garanti enn Toyota Rav4
Bruker ikke navigasjon til hybridsystemet
Maks 1500 kilo hengervekt

Konklusjon - mye bil for pengene

Oppsummert kan vi raskt fastslå at Suzuki Across er et godt kjøp til 550 000 kroner. Her er som nevnt mye likt Toyotas Rav4, hvor Suzuki legger utstyrslista høyt.

En siste ting som er verdt å merke seg er imidlertid at Toyota gir fem år opptil 200 000 kilometer nybilgaranti på Rav4, mens Suzuki Across har fem år og bare opptil 100 000 kilometer.

I disse elbil-dager kombinerer Suzuki det beste fra to verdener, bortsett fra manglende elbilinsentiver (moms, bompenger, mm). Til daglig bruk skal man i alle fall kunne spare mye penger på å ikke måtte fylle bensin hele tida.

Bare tida vil vise om 1200 Suzuki Across er nok til å tilfredsstille SUV-elskende nordmenn i 2021, eller om salgssjefen må jobbe overtid med å skaffe enda flere biler ...

Suzuki Across Plug in-hybrid 4x4

Bensinmotor:R4, 16v, bensin
Girkasse:Trinnløs 4wd
Slagvolum:2487 ccm
Effekt :186hk/6000 o/min
Dreiemoment:227/3200 - 3700 o/min
Elmotor foran:182 hk / 270 Nm
Elmotor bak:54 hk/121 Nm
Batteri:18,1 kW/t (Litium-Ion)
Total systemeffekt:306 hk
Akselerasjon (0-100 km/t):6 sek
Toppfart:180 km/t
Forbruk (WLTP):0,1 l/mil
CO2-utslipp (WLTP):29 g/km
Tankvolum:56 liter
Mål (l/b/h):460/185/168 cm
Akselavstand:269 cm
Svingradius:5,7 m
Bakkeklaring19 cm
Dekkdimensjon:225/55R19
Bagasjerom:500/1604 liter
Egenvekt:1910 kg
Hengervekt:1500 kg
Pris fra:549 000 kr
Pris testbil:549 000 kr (+vinterhjul og metallic lakk)

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer