Glasskadene til forsikringsselskapene øker dramatisk fra år til år. I 1997 registrerte forsikringsbransjen 117 000 slike skader. Nå må rundt 250 000 bilister reparere eller skifte frontrute hvert år. Erstatningene beløper seg til rundt 1,6 milliarder kroner hvert år, eller rundt 4,4 millioner kroner om dagen.
- At steinsprutsesongen allerede er i gang, kan jeg helt klart bekrefte, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.
- Snø, temperatursvingninger og mye glatte veier, har medført at det mange steder er blitt mye strøing for å kunne gi sikre kjøreforhold. Når veiene nå er helt bare mange steder, øker antall steinsprutskader, sier Clementz.

- Får null erstatning
Ved forbikjøring
Ifølge If oppstår steinsprut oftest når du blir forbikjørt på en tofelts vei eller passert av andre biler på en firefelts motorvei.
Også biler som akselererer ut fra et påkjøringsfelt og legger seg inn foran deg, drar ofte med seg stein fra sideveiene i de piggfrie dekkene og slynger dem rett i frontruten din når bilen kommer opp i fart.

- Selv om steinsprutsesongen er i full gang, skuffer jeg sikkert mange når jeg sier at vinteren ennå ikke er over. Det er i mars og april vi normalt får steinsprut-toppen, sier Clementz.
Prislapp 30 000
Får du en liten steinsprut, kan den vanligvis fikses gratis på et glass-verksted dersom du har kaskoforsikring eller delkasko. Er skaden større og ruta sprekker, må den skiftes.
Da koster det deg som har slike forsikringer en egenandel som normalt er 2000-3000 kroner. Må du betale selv, kan det bli dyrt:

Advarer Toyota-eiere
- I snitt koster det Gjensidige rundt 12 000 kroner å skifte ei rute. Likevel ser vi flere og flere tilfeller der vi har ruteskift med kalibrering som havner på rundt 30 000 kroner, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.
Slik unngår du steinsprut
Han forklarer at det som tidligere «bare» var en glassrute, er nå fylt med ny teknologi som varmetråder, ulike sensorer og kameraer for aktivering av vinduspussere og nødbremssystemet samt head-up display. I tillegg kan ruten være en del av bilens bærende konstruksjon. Derfor blir det så dyrt.

Rådene om hvordan du skal unngå steinsprut i frontruta og i lakken er mange og velmente, men hva er det egentlig som virker?
Det svenske forskningsinstituttet Rise har på oppdrag fra organisasjonen Villaägarna, gjort tester for å avsløre om det finnes måter å unngå steinsprut på.
Skvettlapper hjelper
Forskerne satte opp en testrigg, der hjul og hjulhus skulle etterlikne en Volvo XC60.
I 100 kilometer i timen kastet hjulet ut småstein mot et stativ dekket av papir, mens stativet ble flyttet til forskjellige avstander.
Før «Volvo-en» fikk skvettlapper, ble bilen bak truffet av 53 steiner. Med skvettlapper sank dette til 29. Dersom alle biler hadde skvettlapper bak, slik som i gamle dager, vil risikoen for steinsprut bli redusert med 45 prosent, ifølge forskerne.

Ble gjeldsslave etter krasj
Det er få moderne biler som kommer med skvettlapper som standard. Det er mulig å kjøpe for ettermontering på en del biler.
Problemet er bare at det ikke hjelper deg noen ting å monterer skvettlapper på din bil. Det forhindrer bare at du spruter stein på bilene rundt deg.
Derfor er det kanskje ikke så interessant.

Hold avstand
Det andre trikset som forskerne i Rise har kommet fram til er enklere å bruke: Hold avstand. Bare to prosent av grusen som forskerne brukte i testen, ble kastet lenger enn 20 meter gjennom luften.
Med en avstand til bilen foran på mellom 5 og 10 meter, treffes bilen din av 64 prosent av steinene som slynges ut. Med en avstand på 20 til 25 meter, er det bare 1,7 prosent av all småstein som treffer bilen din, ifølge Rise.
- Risikoen for å bli truffet av steinsprut reduseres kraftig dersom du holder lengre avstand til bilen foran, forklarer Ulf Stenberg i Villaägarna til Vi Bilägare.