Engangsavgift, tollverdi og merverdiavgift

Staten krever sitt, også når det er snakk om bruktimporterte biler. Vi viser deg hva det vil koste å importere din egen bil.

Publisert

Engangsavgiften

Engangsavgiften (ofte kalt registreringsavgiften) er sammensatt av tre elementer; vektavgift, slagvolumavgift og effektavgift. I følgende tabell finner du dagens satser. Effektavgiften baserer seg på kilowatt (kW). For å få kilowatt ganger du antall hestekrefter med 0,74. For å få hestekrefter ganger du antall kilowatt med 1,36.

Engangsavgiften betales på tollkontoret dagen før bilen skal registreres.

Bruksfradrag

Hvis bilen er eldre enn seks måneder gammel gir bruksfradraget deg rett til å trekke en viss prosentandel fra engangsavgiften. I tabellen finner du dagens satser.

Vrakpant

Når du importerer en bil må du også ut med vrakpant. I dag er vrakpanten 1.300 kroner. Engangsavgiften minus bruksfradraget pluss vrakpanten gir faktisk engangsavgift.

Tollavgiften

I tillegg til engangsavgiften, må du betale tollavgift. Tollavgiften er egentlig en merverdiavgift, og utgjør 24 prosent av den såkalte tollverdien. Tollavgiften betales så raskt som mulig etter at bilen er ført inn til Norge.

Tollverdien består av bilens innkjøpspris, utgifter til frakt fra Tyskland til Norge og utgifter til forsikring fra Tyskland til Norge.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer