Støyplage

Enorm forskjell

Mange plages med støy i kupeen i moderne biler. Valget av dekk er avgjørende. Vi har testet og funnet de mest støysvake.

BRÅKER MYE: Ikke overraskende er det piggdekkene som er verstinger når det gjelder støy. Sammenliknet med de beste piggfre dekkene er forskjellen svært stor. Foto: Rune Korsvoll
BRÅKER MYE: Ikke overraskende er det piggdekkene som er verstinger når det gjelder støy. Sammenliknet med de beste piggfre dekkene er forskjellen svært stor. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Bilprodusentene skryter ofte av at komforten i nye biler stadig blir bedre. Når det gjelder støy er faktisk det motsatte tilfellet. Målinger vi har gjort viser at det er mer støy i en moderne bil i dag enn i en bil som ble bygget for 20 år siden. Og det til tross for at bilprodusentene legger ned stadig flere penger i lyddemping.

Forklaringen er enkel. Moderne biler får stadig større hjul, bredere dekk og lavere dimensjoner. Av dette følger dekk med hardere og stivere konstruksjon og grovere mønster. Resultatet er at dekket støyer betydelig mer.

Piggfritt klart best

I dag er det ikke motorstøyen som plager sjåføren og passasjerene. Det er dekkstøyen. Så fort du passerer 40 kilometer i timen, er det støy fra dekkene og veien som dominerer. Siden mange nye biler i dag er elektriske og stort sett uten noen form for motorstøy, blir støyen fra dekkene enda mer tydelig.

STANK I BILEN?: Vi har tipsene som gjør at du blir kvitt den vonde lukta! Video: Linn Merete Rognø. Vis mer

Når det gjelder vinterdekk er forskjellen mellom dekkene svært store. Det viser vår siste vinterdekktestet. Ikke overraskende er det de piggfrie dekkene som er aller best. Sju av de ni piggfrie dekkene i testen får karakteren 10. De «dårligste» piggfrie får karakteren ni.

STØYER LITE: Vil du ha et dekk som bråker lite, er det piggfritt som gjelder. Men også her er det forskjeller. Foto: Lasse Allard
STØYER LITE: Vil du ha et dekk som bråker lite, er det piggfritt som gjelder. Men også her er det forskjeller. Foto: Lasse Allard Vis mer

Bråker mye

Derfra er det langt ned til de beste piggdekkene som må ta til takke med karakteren 6. Fire av piggdekkene vi testet bråker enda mer og må ta til takke med karakteren 5.

Har du en bil med et støyproblem, er det med andre ord viktig å sjekke at du får et dekk som støyer minst mulig, samtidig som det gir godt grep på snø og is. Støy er dessuten ikke bare et komfort-problem. Støy med lave frekvenser kan gjøre deg både trøtt og ukonsentrert, viser forskning fra det svenske Vägteknisk Institut.

Støydemping i dekket

Er du sterkt plaget, kan du også vurdere å kjøpe dekk som har innebygd et spesielt skum som skal redusere støyen. Disse har vi imidlertid ikke testet.

I våre dekktester evalueres støyen av flere sjåfører under kjøring på relativt grov, bar asfalt, både i for- og baksetet. Testene gjennomføres som blindtester der førerne ikke vet hvilke dekk som sitter på bilen. Resultatet er et snitt av sjåførenes karakterer.

De beste og dårligste dekkene på støy

DekkKarakter
Bridgestone Blizzak10
Continental VikingCont.10
Falken Winterpeak Snow10
Goodyear UG Ice 210
Hankook Winter I*Cept10
Michelin X-Ice Snow10
Nokian Hakkapeliitta R510
Dynamo Snow9
Kumho WinterCraft9
Continental IceCont. (pigg)6
Goodyear UG Arctic (pigg)6
Hankook WinterI*Pike (pigg)6
Michelin X-Ice North (pigg)6
Nordman 8 (pigg)6
Antares Grip 60 Ice (pigg)5
Bridgestone Blizzak (pigg)5
Falken Winterpeak (pigg)5
Nokian Hakkapeliitta (pigg)5

(Kilde: Dagbladets store vinterdekktest)

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer