VW ID.Buzz er «Årets Bil 2023»

- Enorm X-faktor

VW ID.Buzz er den soleklare vinneren av Årets Bil. - Den har kjøreegenskaper ingen andre biler i denne kategorien kan hamle opp med, sier juryleder Fred Magne Skillebæk.

FINALE: Jurymedlemmene med finalens åtte kandidater i bakgrunn. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
FINALE: Jurymedlemmene med finalens åtte kandidater i bakgrunn. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

RUDSKOGEN (DinSide): Kåringen «Årets Bil i Norge» ble arrangert i år for 15. år på rad av DinSide, Dagbladet og Elbil24.

I år var det ingen som kunne måle seg med Volkswagen ID.Buzz, som stakk av med seieren foran Nio ET7, Nissan Ariya og Renault Mégane E-Tech.

Den ferske mesteren VW ID.Buzz har uten tvil hentet inspirasjon fra hippietida, og det er liten tvil om at den også skilte seg utseendemessig blant årets finalister.

I sin avgjørelse kommer juryen med følgende kommentar:

«VW ID.Buzz har en X-faktor som gjør at den skiller seg ut i mengden, og henter fram smilet hos flere enn bare de potensielle kundene. Når den også leverer svært godt på testområdene, så er den en verdig vinner av Årets Bil 2023 med god margin».

Her er finalistene til Årets Bil 2023-prisen. Foto: Bjørn Langsem, video/redigering: Pål Joakim Pollen Vis mer

Overlegen seier

I utgangspunktet var det nominert 19 kandidater til Årets Bil-konkurransen, som årets jury kuttet ned til åtte finalister.

De åtte beste ble samlet på Rudskogen Motorsenter i Rakkestad, 24. november. I den nervepirrende finalen fant vi følgende biler:

BMW i7, Mercedes-Benz EQE, Nio ET7, Nissan Ariya, Renault Mégane E-Tech, Toyota bZ4X/Subaru Solterra og VW ID.Buzz.

Med jurymedlemmene bak rattet fikk årets finalister kjørt seg gjennom en rekke øvelser. Bilene ble testet i bremse- og svingtester, samt unnamanøvere og banekjøring.

I AKSJON: VW ID.Buzz. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
I AKSJON: VW ID.Buzz. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

Etter at hvert jurymedlem hadde testet samtlige biler gikk de sammen for å diskutere det store valget og kåret VW ID.Buzz til Årets Bil.

- Bilene er testet ved flere anledninger, men finaletesten ble gjennomført med dynamiske tester, som slalåm, unnamanøver, akselerasjon og bremsetester. Alle bilene er også evaluert med tanke på plass og praktiske forhold, samt sikkerhet og pris tas naturligvis med i betraktningen. Basert på dette er VW ID.Buzz kåret til årets bil, forklarer juryleder Fred Magne Skillebæk.

Hvilken bil overrasket deg mest?

- Det er nok ID.Buzz som overrasket mest. Den ser stor og tung ut, men takket være tyngdepunktet og batteriets plassering oppfører den seg som en hvilken som helst personbil.

Juryen trekker også fram at vinneren har kjøreegenskaper ingen andre biler i kategorien kan hamle opp med.

- Det praktiske er uslåelig. Den har sikkerhetsutstyr som en godt utstyrt for en personbil, og den har den enorme x-faktoren som uten tvil gir den noen bonuspoeng.

Hvilken bil var forhåndsfavoritten?

- ID.Buzz var nok en av favorittene. Den vant også Årets Bil i Danmark og er blant finalistene til Car of the Year i Europa. Her har VW laget en praktisk bil, samtidig som de har tent en gnist hos veldig mange.

PÅ REKKE OG RAD: Seks av årets finalister. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
PÅ REKKE OG RAD: Seks av årets finalister. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

Jevnt på pallen

På andreplass havnet Nio ET7, som kommer med mange av løsningene fra ES8. Juryen mener ET7 har god opplevd kvalitetsfølelse, og man vil kunne bytte til større eller mindre batteriløsning når dette blir tilgjengelig.

Nissan Ariya og Renault Mégane E-Tech delte tredjeplassen i årets kåring. Førstnevnte omtales som en mellomklasse SUV som fungerer utmerket som familiens bil nummer én. Ariya har i tillegg et typisk europeisk design som vil tiltale mange, både utvendig og innvendig.

PÅ TREDJEPLASS: Nissan Ariya. Foto: Bjørn Langsem / Dagbadet
PÅ TREDJEPLASS: Nissan Ariya. Foto: Bjørn Langsem / Dagbadet Vis mer

Mégane E-Tech beskrives som en bil man gjerne vil ut og kjøre mer. Bilen bygger på samme plattform som Nissan Ariya, men har fått egne løsninger som gjør bilen enda mer interessant, blant annet med operativsystem fra Google. I motsetning til Ariya vil Mégane bare leveres med tohjulsdrift.

BMW i7 fikk to stemmer fra juryen og får følgende dom:

«7-serien fra BMW har alltid vært flaggskipet deres. Nå kommer den i fullelektrisk utgave, og har fortsatt som mål å være det ypperste av hva merket har å by på. Bilen bærer preg av å ha fokus på både sjåfør og passasjerer.»

Les om resten av finalistene her.

RUDSKOGEN: VW ID.Buzz og Mercedes-Benz EQE. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet.
RUDSKOGEN: VW ID.Buzz og Mercedes-Benz EQE. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet. Vis mer

- Fantastisk nyhet

Håkon Wirak, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy, er fornøyd med utmerkelsen:

- Dette var en helt fantastisk nyhet for hele organisasjonen vår, som har jobbet lenge og hardt med å forberede introduksjonen av ID. Buzz i det norske markedet. Vi er selvsagt veldig stolte av denne modellen, og da er det jo utrolig moro at både folket og juryen er enige med oss gjennom å kåre personbilutgaven ID. Buzz Pro til årets bil, skriver han til DinSide.

Han fortsetter:

- For oss betyr disse utmerkelsene mye, og ikke minst gir de oss viktig motivasjon i det videre arbeidet med å elektrifisere personbilparken og nyttekjøretøysegmentet.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer