Enorme forskjeller i utslipp

Det er fortsatt store forskjeller på hva bilprodusentene klarer på CO2-fronten.

Publisert
Sist oppdatert

Vi har plukket frem de meste solgte kompaktklassebilene og sammenlignet CO2-utslipp på de mest gjerrige dieselmotorene. Diskusjonen hvorvidt en dieselmotor er miljøvennlig eller ikke finner du i denne saken: Norges Astma- og Allergiforbund slakter SFT-rapport.

Alle bilene er femdørs kombikupéer, med minste tilgjengelige dieselmotor og manuell girkasse.

Ikke tatt med

Toyota har også hybridbilen Prius som med 113 hestekrefter som kun slipper ut 104 gram per kilometer. Vi har ikke tatt med den her siden den bruker el-motor i tillegg, men at den har et lavt utslipp, er hevet over enhver tvil.

Liten effekt er ikke det samme som lave utslipp

Som før mener vi at effekt kontra CO2-utslipp er godt mål på hvor langt bilprodusentene har kommet på motorteknologi. BMW 118d stiller i en klasse for seg på dette punktet. Med 143 hestekrefter, i fulleffektsversjon, slipper den ut kun 119 gram per kilometer.

Til sammenligning presterer Toyota Auris og Opel Astra å spy ut henholdsvis 132 og 137 gram med sine puslete 90-hestere. Det er rett og slett ikke bra nok. Dette er i samme gate som BMW 123d som med hele 204 hestekrefter slipper ut 138 gram.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer