I samarbeid med «TV2 hjelper deg» og KNA har Dinside/Dagbladet/Autofil testet fem ulike bilverksteder, som alle tilhører en verkstedkjede.
Oppgaven var konkret: Reporteren skal kjøpe en bruktbil av en god kamerat, men trenger en tilstandsrapport for å få greie på eventuelle feil og mangler.
Resultatet er alt annet enn et lystig for bransjen:
Testen viser at bare 2 av 5 bilverksteder utførte en tilfredsstillende jobb.
BRUKTBIL-KALKULATOR: Sjekk hvor mye bilen din er verdt
Vurdert på forhånd
Bilen - en 2002-modell Mercedes-Benz E320 4Matic - har gått hele 415.000 kilometer.
Fagpanelet, som består av generalsekretær Børre Skiaker i KNA, journalist Odd Erik Skavold Lystad i Bilforlaget, bruktbilekspert Benny Christensen i Broom og bil-redaktør Espen Stensrud i Aller Media, fikk i oppgave av «TV 2 hjelper deg» å sjekke ut bilen på forhånd.
Og til tross for store mangler og feil som bør utbedres, fikk blant annet verkstedkjeden Mekonomen stryk for sin kontroll av bilen.
Nederst i saken finner du ekspertpanelets grundige vurdering av bilen med feil og mangler.

Dette mente verkstedene:
1. Automester

Billig og best!
Oversiktlig vurderingsskjema. Påpeker dårlig visker bak, løs innmat i lyddemper, samt at motoren svetter olje.
Fornuftig analyse av påkostninger.
Testpris: 1.169 kroner
LES OGSÅ: Hvor ofte må du vaske bil om vinteren?
2. Meca

Solid og grundig!
Grundig og oversiktlig skjema. Anslår imidlertid noe høy pris til påkostninger.
Påpeker: Oljeforbruk motor, slitte lykteglass, pæreskift blinklys bak, lyktespyler feil innstilt, bulk ved speil høyre side, rust forskjermer, rust dører foran, skade venstre dør bak, rust bakskjerm høyre side, rust under venstre baklykt, riper i lakk/steinsprut, rust i bremserør foran og bak (ca. 7.000 kroner), bakre eksospotte (cirka 8.500 kroner), dugg tåkelampe venstre foran foran, løst dørtrekk venstre side foranforan, oljelekkasje fra toppdekselpakning (cirka 4.200 kroner), rust innerskjemer foran + dempertårn, liten ulyd fra multireim (pris for skifte: cirka 5.200 kroner.
Testpris: 1.000 kroner
LES OGSÅ: Dette bør du se etter når du kjøper bruktbil
3. Star Autoco (merkeverksted)

Forventer mer fra et merkeverksted.
Tydelig, men litt snau tilbakemelding. (Ikke noe eget vurderingsskjema). Vi hadde forventet oss mer av et merkeverksted, som tross alt bør kjenne denne biltypen best av alle.
Ga en god anbefaling om å bytte lyddemper et annet sted på grunn av mulighet for lavere pris.
Testpris: 1.500 kroner
LES OGSÅ: Hva betyr varsellampene?
4. Bilxtra

Ufullstendig og dårlige tilbakemeldinger.
Få svar å få, og de er først spesifikke etter å ha blitt muntlig forespurt om hva som er feil/mangler.
Påpeker slitte foringer foran (noe fagpanelet ikke fant noe feil ved), skifte bakre eksospotte (1.930 kroner), fremre eksospotte (4.500 kroner), oljelekkasje (uten å kunne si noe mer utfyllende).
Høyest testpris: 1.703 kroner
LES OGSÅ: Her kostet verkstedbesøket det dobbelte
5. Mekonomen

Stryk!
Uakseptabelt dårlig tilbakemelding i forhold til bestilling:
Kun «kontrollert bil - teknisk OK». Ingen anmerkninger ført.
Testpris: 1.457 kroner
LES OGSÅ: Slik sjekker proffene bruktbilen
- Forvirret
Reporter Mathias Ogre i «TV2 hjelper deg» visste ikke hva han skulle tro etter at bilen var sjekket hos de fem bilverkstedene, som tok fra 1.000 til 1.700 kroner for oppdraget.
- Jeg ble rett og slett forvirret. Som bilkjøper var det veldig vanskelig å skjønne noe om tilstanden. Jeg fikk så mange sprikende svar, sier «TV2 hjelper deg»-reporteren.
Han får fulll støtte fra generalsekretær Børre Skiaker i KNA.
- Det er underlig at oppdraget blir løst med så forskjellige leveranser. Bestillingen er den samme, men svarene gir så mange variasjoner, sier han.
- To verkstedrapporter er ganske like og gode, ikke minst fordi de benytter seg av skjemaer som gir utfyllende informasjon. Men de tre andre i testen inneholder altfor store sprik. En av dem inneholder sågar null informasjon.
- Bransjen benytter ikke muligheten

- Hva vil du anbefale bilverkstedene å gjøre når potensielle bilkjøpere kommer med slike spørsmål?
- Det er rart at ikke bilverkstedene har utarbeidet et eget standardskjema i slike tilfeller. Det gir i det minste en pekepinn og vurdering av tilstand, sier Skiaker.
- Samtidig gir dette en en mulighet for verkstedbransjen å skape seg jobb, tillit og kunne rådgi forbrukerene. Jo bedre et verksted kan gjøre en slik jobb, desto mindre blir det å gjøre for forbrukerorganisasjonene.
- Det vi ser resultatet av her er altfor dårlig rådgivning. Spesielt så lenge utgangspunktet er at verkstedet skal informere kunde om bilens tilstand - som igjen skal benyttes som informasjon i en kjøpssituasjon, sier generalsekretær Børre Skiaker i KNA.
LES OGSÅ: Bruktbilkjøp ligger på klagetoppen
- Har gjort jobben
Star Autoco skriver i en e-post til TV 2-reporteren at de erkjenner at rapporten burde vært fyldigere, men at de er i en prosess med å forbedre sine rutiner slik at de bedre kan håndtere slike bestillinger.

Bilxtra sier på telefonen at det aktuelle verkstedet er så nytt at de ennå har implementert de rutinene som skal følges i kjeden ved denne type forespørsler.
Mekonomen-verkstedet som kommer på desidert sisteplass i testen, mener de ikke fikk et tydelig oppdrag.
I et tilsvar til TV 2 sier de at de ikke gjør tilstandsrapporter, men at de har gjort det de kaller en teknisk kontroll – og at den er OK.
Når TV 2-reporteren leverer bilen på verkstedet, bestiller han en tilstandrapport.
Dette fordi han fikk beskjed per telefon om «bare kom mellom 7 og 8, så forteller du hva du skal ha gjort da».
Verkstedet hevder samtidig at feilene fagpanelet fant ikke er ting de sjekker, og mener at deres konklusjon er relativ lik fordi panelet også hevder at bilen er i relativt grei stand tatt i betraktning av alder og kilometerstand.
Om oljelekkasjene sier han:
«Så lenge det ikke drypper på verkstedgulvet vårt mens vi kontrollerer bilen, så ser vi på det som svetting. Vi kunne sagt til kunden «ja, her er det en lekkasje» og gitt deg et råd om at det burde eventuelt vært reparert.»
- For dårlig
Dette er fagpanelets ekspert, generalsekretær Børre Skiaker i KNA, uenig i.
- Å bare konkludere med «tilstand ok», holder ikke når de samtidig tar seg betalt for minst en times arbeid.
- Hvis de ikke sjekker noe av det vi sjekket, lurer jeg faktisk på hva de har sjekket, sier Skiaker.
Dette fant vi på bilen vi leverte inn



Ikke sjekket:
Generell tilstand: