Toyota har fått mye kritikk for å være seint ute med en ren elbil. I juni ruller SUV-en med den umulige navnet bZ4X ut på norske veier. Den blir ikke best på rekkevidde, men får utstyr som få konkurrenter kan skryte av.
I tillegg blir den overraskende billig. Konklusjonen i tittelen er ikke vår. Den trakk kollega Fred Magne Skillebæk i elbil24.no etter at han som første norske journalist fikk prøvekjøre bilen.
Super pris
For å ta det siste først. Prisen på utgaven med to motorer og firehjulstrekk, starter på 437 000 kroner. Det er nesten 100 000 kroner billigere enn det Nissan har priset sin nye el-SUV Ariya til. Den kommer til Norge omtrent samtidig som Toyota bZ4X.
Toyota bZ4X, som er på størrelse med dagens RAV4, kommer også i en utgave med forhjulstrekk. Den koster fra 409 000 kroner. Det er omtrent det samme som VW ID.4, men Toyotas basismodell virker å være bedre utstyrt.
Den nyeste utgaven av fabrikkens Safety Sense-system gjenkjenner og varsler om møtende biler og motorsykler i samme kjørefelt, oppdager og bremser for andre kjøretøyer i kryss, hjelper deg å holde bilen på veien etter en kritisk unnamanøver for en fotgjenger eller syklist og varsler deg dersom du holder på å sovne bak rattet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger