Toyota bZ4X

«Enormt mye bil for pengene»

Med firkantet ratt, lynrask infravarme i kupeen og batteri-garanti på en million kilometer, kommer Toyotas første elbil seint, men veldig godt.

SENT, MEN GODT: Toyota har konsentrert seg om hybridteknologien og vært sent ute med sin første elektriske bil. I juni er imidlertid bZ4X på plass i Norge. Ifølge kollega Fred Magne Skillebæk i elbil24.no har den en pris som gjør den til et kupp. Foto: Toyota
SENT, MEN GODT: Toyota har konsentrert seg om hybridteknologien og vært sent ute med sin første elektriske bil. I juni er imidlertid bZ4X på plass i Norge. Ifølge kollega Fred Magne Skillebæk i elbil24.no har den en pris som gjør den til et kupp. Foto: Toyota Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Toyota har fått mye kritikk for å være seint ute med en ren elbil. I juni ruller SUV-en med den umulige navnet bZ4X ut på norske veier. Den blir ikke best på rekkevidde, men får utstyr som få konkurrenter kan skryte av.

I tillegg blir den overraskende billig. Konklusjonen i tittelen er ikke vår. Den trakk kollega Fred Magne Skillebæk i elbil24.no etter at han som første norske journalist fikk prøvekjøre bilen.

Super pris

For å ta det siste først. Prisen på utgaven med to motorer og firehjulstrekk, starter på 437 000 kroner. Det er nesten 100 000 kroner billigere enn det Nissan har priset sin nye el-SUV Ariya til. Den kommer til Norge omtrent samtidig som Toyota bZ4X.

Toyota bZ4X, som er på størrelse med dagens RAV4, kommer også i en utgave med forhjulstrekk. Den koster fra 409 000 kroner. Det er omtrent det samme som VW ID.4, men Toyotas basismodell virker å være bedre utstyrt.

Den nyeste utgaven av fabrikkens Safety Sense-system gjenkjenner og varsler om møtende biler og motorsykler i samme kjørefelt, oppdager og bremser for andre kjøretøyer i kryss, hjelper deg å holde bilen på veien etter en kritisk unnamanøver for en fotgjenger eller syklist og varsler deg dersom du holder på å sovne bak rattet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer