Toyota bZ4X

«Enormt mye bil for pengene»

Med firkantet ratt, lynrask infravarme i kupeen og batteri-garanti på en million kilometer, kommer Toyotas første elbil seint, men veldig godt.

SENT, MEN GODT: Toyota har konsentrert seg om hybridteknologien og vært sent ute med sin første elektriske bil. I juni er imidlertid bZ4X på plass i Norge. Ifølge kollega Fred Magne Skillebæk i elbil24.no har den en pris som gjør den til et kupp. Foto: Toyota
SENT, MEN GODT: Toyota har konsentrert seg om hybridteknologien og vært sent ute med sin første elektriske bil. I juni er imidlertid bZ4X på plass i Norge. Ifølge kollega Fred Magne Skillebæk i elbil24.no har den en pris som gjør den til et kupp. Foto: Toyota Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Toyota har fått mye kritikk for å være seint ute med en ren elbil. I juni ruller SUV-en med den umulige navnet bZ4X ut på norske veier. Den blir ikke best på rekkevidde, men får utstyr som få konkurrenter kan skryte av.

I tillegg blir den overraskende billig. Konklusjonen i tittelen er ikke vår. Den trakk kollega Fred Magne Skillebæk i elbil24.no etter at han som første norske journalist fikk prøvekjøre bilen.

Super pris

For å ta det siste først. Prisen på utgaven med to motorer og firehjulstrekk, starter på 437 000 kroner. Det er nesten 100 000 kroner billigere enn det Nissan har priset sin nye el-SUV Ariya til. Den kommer til Norge omtrent samtidig som Toyota bZ4X.

NY TEKNOLOGI: Dette blir en av de første serieproduserte bilene som kutter den fysiske forbindelsen mellom ratt og hjul når den kommer med såkalt "steer by wire" teknologi neste år. Rattet blir firkantet siden du ikke behøver å flytte grepet selv ved maksimal sving. Foto: Toyota
NY TEKNOLOGI: Dette blir en av de første serieproduserte bilene som kutter den fysiske forbindelsen mellom ratt og hjul når den kommer med såkalt "steer by wire" teknologi neste år. Rattet blir firkantet siden du ikke behøver å flytte grepet selv ved maksimal sving. Foto: Toyota Vis mer

Toyota bZ4X, som er på størrelse med dagens RAV4, kommer også i en utgave med forhjulstrekk. Den koster fra 409 000 kroner. Det er omtrent det samme som VW ID.4, men Toyotas basismodell virker å være bedre utstyrt.

Den nyeste utgaven av fabrikkens Safety Sense-system gjenkjenner og varsler om møtende biler og motorsykler i samme kjørefelt, oppdager og bremser for andre kjøretøyer i kryss, hjelper deg å holde bilen på veien etter en kritisk unnamanøver for en fotgjenger eller syklist og varsler deg dersom du holder på å sovne bak rattet.

Ingen rekkeviddevinner

I tillegg sørger fire kameraer og 12 ultralyd-sensorer for at bilen kan kjøre ut og inn av parkeringsplasser uten at du sitter bak rattet.

På rekkevidde vinner imidlertid ikke Toyota bZ4X. Batteriet er på 71,4 kWt som skal gi en rekkevidde på 450 kilometer. Velger du utgaven med firehjulstrekk, noe de aller fleste nok kommer til å gjøre i Norge, er rekkevidda 410 kilometer. Tesla Model 3 og Ford Mustang Mach-E har for eksempel en rekkevidde på litt over 600 kilometer.

TØFF FIREHJULSTREKK: Deler av teknologien for firehjulstrekken er hentet fra storebror LandCruiser og bakkeklaringen er på 21 centimeter. - Egenskapene på vanskelig underlag er svært gode, konkluderer Fred Magne Skillebæk etter prøvekjøringen. Foto: Fred Magne Skillebæk
TØFF FIREHJULSTREKK: Deler av teknologien for firehjulstrekken er hentet fra storebror LandCruiser og bakkeklaringen er på 21 centimeter. - Egenskapene på vanskelig underlag er svært gode, konkluderer Fred Magne Skillebæk etter prøvekjøringen. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Lynrask varme

For å sørge for at denne rekkevidda opprettholdes best mulig også under vinterforhold, får bilen varmepumpeteknologi. Den fungerer på samme måte som varmepumpa hjemme: Ved bruk av relativt lite strøm, hentes varme fra luften for å varme opp kupeen med bruk av lite strøm fra batteriet.

I tillegg skal bilen få såkalt infravarme, med spesielle paneler under dashbordet som gir rask varme til sjåfør og passasjer, med minimalt strømforbruk.

Som ekstrautstyr kan du også få solceller på taket til bilen. Det lader batteriet både under kjøring og når bilen står parkert. Hvor mye det hjelper i norsk klima er usikkert, men ifølge Toyota kan det gi 1800 kilometer ekstra rekkevidde i året.

Lynlading

Bilen får mulighet for lynlading opp til 150 kW og skal kunne lade batteriet opp til 80 prosent på en halv time. For bruktverdien på bilen er det enda viktigere at Toyota garanterer at batteriet vil ha igjen minimum 70 prosent av effekten etter ti år eller en million kjørte kilometer. Det betyr at de er ganske sikre på at hurtiglading og andre forhold i liten grad vil kunne ødelegge batteriet.

VINNER IKKE HER: Toyotas nye elbil vinner ikke på rekkevidde, men kan lynlades. Rundt 450 kilometer i bilen med forhjulstrekk og 410 kilometer i utgaven med firehjulstrekk, er de foreløpige tallene Foto: Toyota
VINNER IKKE HER: Toyotas nye elbil vinner ikke på rekkevidde, men kan lynlades. Rundt 450 kilometer i bilen med forhjulstrekk og 410 kilometer i utgaven med firehjulstrekk, er de foreløpige tallene Foto: Toyota Vis mer

Firehjulstrekken i bilen er utviklet i samarbeid med Subaru, som kommer med sin utgave av den elektriske SUV-en i løpet av året.

God firehjulstrekk

Systemet har to motorer på 80 kW/109 hester hver – en foran og en bak – og drivkraften styres elektronisk til de hjulene som til enhver tid har det beste grepet på underlaget. I tillegg er bakkeklaringen på 21 centimeter, noe som også er et godt bidrag til framkommeligheten

Ifølge kollega Skillebæk, som også har prøvekjørt bZ4X i vanskelig terreng og 50 centimeter dypt vann, er en god del av offroad-teknologien og -egenskapene fra Toyota Land Cruiser overført til den nye elektriske SUV-en.

Firkantet ratt

Neste år kommer bilen med enda en spennende nyhet – såkalt «steer by wire». Det betyr at det ikke lenger er noen fysisk forbindelsen mellom rattet og hjulene.

Rattet, som blir firkantet fordi du ikke behøver å skifte grep selv i krappe svinger, sender elektroniske signaler til elektrisk motor som styrer hjulene. Systemet er kompakt, sparer vekt, gir bedre benplass foran og det overføres ingen vibrasjoner fra hjulene.

EN MILLION: Toyota garanterer at batteripakken har igjen minst 70 prosent av effekten, etter ti år eller en million kilometer. Foto: Toyota
EN MILLION: Toyota garanterer at batteripakken har igjen minst 70 prosent av effekten, etter ti år eller en million kilometer. Foto: Toyota Vis mer

«Et kupp»

Tilhengervekt på bare 750 kilo kan være et minus for noen.

For å avslutte med konklusjonen til kollega Skillebæk i elbil24.no:

- Toyota har valgt å ikke overgå konkurrentene når det gjelder rekkevidde og ytelser, men de har super firehjulstrekk, bakkeklaringen, garantiene, kjørekomforten og de har prisene. BZ4X må rett og slett sies å være et kupp for denne prisen.

Tekniske data Toyota bZ4X

Egenskap Firehjulstrekk Forhjulsrekk
Lengde/bredde (m):4,69/1,864,69/1,86
Gir:TrinnløstTrinnløst
Motor:2x elektrisk1x elektrisk
Effekt (kW/hk):160/217150/204
0-100 km/t (s):6,97,5
Batteri (kWt):71,471,4
Rekkevidde WLTP (km):410450
Hurtiglading (kW):150150
Bagasjerom (liter):452452
Tilhenger (kg):750750
Bakkeklaring (cm):2121
Til Norge:JuniJuni
Pris fra kr:437 000,-409 000.-

Kilde: Toyota. Noen data er foreløpige i påvente av typegodkjenning

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer