Tesla-bulk

- Enormt mye hodebry

I januar var Carl Christian Bronken uheldig og bulket sin nye Tesla Model 3. Bilen ble levert på anbefalt verksted. Der har den stått siden. Ingen vet når den blir fikset.

DRØMMEBILEN: Carl Christian Bronken og samboer Erica Kristiansen, ved drømmebilen deres da de fikk den overlevert i slutten av september. Etter en skade, er det blitt mange måneder med frustrasjon. - Jeg føler det er viktig at folk vet at dersom du skader du en Tesla, må du regne med å gå en hel evighet uten bilen og uten informasjon, sier Bronken. Foto: Privat
DRØMMEBILEN: Carl Christian Bronken og samboer Erica Kristiansen, ved drømmebilen deres da de fikk den overlevert i slutten av september. Etter en skade, er det blitt mange måneder med frustrasjon. - Jeg føler det er viktig at folk vet at dersom du skader du en Tesla, må du regne med å gå en hel evighet uten bilen og uten informasjon, sier Bronken. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er ikke lenge siden Tesla-eierne ble kåret til de mest fornøyde bilkundene. Men ikke alle er like fornøyde med det som skjer dersom bilen må på verksted.

Gleden var stor da Bronken og hans samboer Erica Kristiansen fikk utlevert si nye Tesla Model 3 i slutten av september i fjor. Dette var drømmebilen og den levde opp til forventningene om en sportslig, elektrisk familiebil. Den 7. januar var Bronken imidlertid uheldig og ble innblandet i en liten ulykke. Selve ulykken opplevde han som ikke særlig dramatisk, men det ble en del skader på bilen.

Både Polestar 2 og Tesla Model 3 Long Range er lynraske familiebiler. Men hvilken av dem er raskest i virkeligheten? Vis mer

Ingen vet noen ting

Det som har skjedd i etterkant har imidlertid skapt en stor grad av frustrasjon:

- Samme dag som ulykken kjørte jeg bilen til det skadeverkstedet som forsikringsselskapet mitt ba meg gjøre. Her begynner problemene, forklarer Bronken, og fortsetter:

- Siden da har bilen stått på verkstedet. Det mangler en liten del til den ene dørstolpen som Tesla ikke klarer å få tak i. Fortsatt er det ingen som vet når denne delen kan skaffes. Det er heller ingen som kan fortelle meg hvor lang tid det vil ta før bilen er ferdig reparert. Får vi den til sommerferien, eller må vi kanskje være uten bil til jul, spør han frustrert.

Fant delen selv

De første 30 dagene etter skaden, fikk han leiebil på forsikringen. Han har ringt Tesla flere ganger og fått flere forklaringer på hvorfor de ikke klarer å skaffe delen som mangler. Bronken sier han også har ringt Forbrukerrådet. Der sier de at det er urimelig at de må stå i dette uten å ha noen tidsfrister å forholde seg til, men likevel ikke har noen god sak.

Han har til og med sjekket hele Europa selv og klart å finne delen. Den er original og ubrukt, men Tesla godtar likevel ikke at denne delen kan brukes, ifølge Bronken.

Måneder med hodebry

- Verkstedet der bilen står har gjort alt for å hjelpe oss, men heller ikke de får noen informasjon fra Tesla om når de kan forvente å få delen som mangler.

- Tesla Porsgrunn har nå gitt meg en lånebil i en måned for å hjelpe noe. Det er veldig snilt, men likevel skaper situasjonen store problemer siden vi skulle på ferietur med bilen i år. Å kjøpe oss en ny Tesla er den største investeringen vi har gjort noensinne og vi hadde gledet oss til friheten denne bilen skulle gi. Men nei; så langt er det blitt mange måneder med enormt mye hodebry, sier Bronken.

Taus Tesla

Vi har bedt Tesla Norge om svar på følgende spørsmål i forbindelse med denne saken, men etter flere dager ikke fått svar:

- Hva er det som gjør at delen ikke kan skaffes og at reparasjonen av bilen trekker ut i tid?

- Når kan kunden forvente å få bilen tilbake i reparert stand?

- Hva gjør Tesla for at dette skal skape minst mulig problemer for kunde?

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer