Årets Barskeste Bil - Dagbladet og Dinside

Enstemmig vinner

Porsche Taycan setter tidenes salgsrekorder i Norge.

FOR ANDRE ÅR PÅ RAD: I fjor vant 911. Administrerende direktør i Porsche Norge, Morten Sheel, feirer seieren. Her med (fra venstre) Markus Heimonen, Benjamin Nydahl, Fredrik Hansen, Martine Nilsen og Andrè Bekkelund fra Porsche Center Oslo.
FOR ANDRE ÅR PÅ RAD: I fjor vant 911. Administrerende direktør i Porsche Norge, Morten Sheel, feirer seieren. Her med (fra venstre) Markus Heimonen, Benjamin Nydahl, Fredrik Hansen, Martine Nilsen og Andrè Bekkelund fra Porsche Center Oslo. Vis mer
Publisert

Det har aldri vært bestselgerne som har gått til topps når vi har kårets Årets barskeste bil, som en del av Årets Bil-kåringen.

Under denne litt åpne kategorien kan vi finne alt fra lave sportsbiler til store SUV-er. Det første året vant Mercedes G-klasse over Lamborghini Urus og Audi Q8. I fjor var det Porsche 911 som stakk av med seieren foran Bentley Continental GT og BMW 8-serie.

En ny trend

For første gang ser vi at miljøtrenden gjennomsyrer denne kategorien også. To av tre kandidater er elektrifiserte. Polestar er en ladbar hybrid med rekordlang elektrisk rekkevidde, mens Porsche Taycan er en helelektrisk supersportsbil.

Den er også en storselger. For selv om den er en drømmebil for mange, ble den tatt inn i begge kategorier på grunn av det enorme antallet solgte biler. Over 1000 stykker ruller på norske veier, og flere blir det. Nå lanseres den snart i en billigere versjon med bakhjulsdrift.

Enstemmig

Juryen i Årets Bil var helt enige. Vi er usikre på om det noen gang har skjedd før, men samtlige hadde Porsche Taycan med høyest poengsum da prisen for Årets Barskeste bil skulle kåres. Kriteriene i denne kategorien gir mer rom for følelser enn bagasje og praktiske bruksområder enn i Årets Bil-kåringen.

Administrerende direktør i Porsche Norge, Morten Sheel, er storfornøyd med at Taycan vant Årets Barskeste Bil. Taycan kom på knepen andreplass både i Årets Bil og Folkets favoritt-kåringene.
Administrerende direktør i Porsche Norge, Morten Sheel, er storfornøyd med at Taycan vant Årets Barskeste Bil. Taycan kom på knepen andreplass både i Årets Bil og Folkets favoritt-kåringene. Vis mer

- Vi er veldig stolte og fornøyde med å vinne den som i våre øyne er den gjeveste prisen. Vi lager jo nettopp biler for kjøreopplevelsen og designets skyld, og det går vel under deres «barskeste»-kategori, sier Morten Scheel, Administrerende direktør i Autozentrum Sport/Porsche Norge.

Holdt på å vinne Årets Bil også

- Porsche Taycan har tatt kjøreopplevelse og kjøreglede inn i elbilmarkedet ved å tilføre 70 års erfaring med å lage sportsbil, og det har blitt belønnet med en rekke internasjonale utmerkelser. Selv om vår bil er i en nisje som normalt ikke hevder seg i konkurranser der pris og praktisk bruk er kriterier er det ikke helt overraskende at vi var med og kjempet.

Tidenes salg

- Vi har forberedt oss godt, allerede i 2015 da det ble annonsert at det kom til å bli lansert en bil basert på konseptbilen Mission E, så vi at potensialet var stort i Norge. På de årene har vi utvidet med tre nye forhandlere og nesten doblet antall ansatte som jobber i Porsche i Norge. Nå er vårt fokus på å levere kundeopplevelse også til våre nye Porsche-venner, og tilrettelegge for bilrelaterte opplevelser, forteller Scheel, som har opplevd en formidabel salgskurve for Porsche de siste årene i Norge.

ÅRETS BIL: Dette var reaksjonene etter at Polestar 1, Porsche Taycan og Aston Martin ble prøvekjørt. Video: Rune M. Nesheim / Embla Hjort-Larsen. Vis mer

- I 2020 kommer vi til å levere rundt 1 600 nye Porsche. Selv om det bare utgjør en drøy prosent av bilmarkedet i Norge, blir det rekord for Porsche. I 2018 leverte vi 750 nye Porsche i Norge, og da var det Panamera Sport Turismo som bidro med ekstra volum. Selv om Taycan står for størstedelen av salget er det veldig gledelig at vi også selger rekordmange Porsche 911 i år, så interessen for sportsbil er voksende i landet.

ÅRETS BIL: Dette er de nominerte til årets bil 2021. Klipp: Embla Hjort-Larsen Vis mer

Hvem kjøper Taycan?

- Det er ikke enkelt å plassere Taycan-kunden, spredningen på innbyttebiler forteller også at de kommer fra mange forskjellige hold. Felles er en interesse for bil, og mange benytter anledningen til å realisere en drøm når avgiftssystemet legger opp til å velge elektrisk. Størstedelen er 4S, men vi har levert et betydelig antall Turbo og Turbo S også.

Nye modeller

- Det er offisielt at vi har noen spennende modeller på gang. Både en Taycan Cross Turismo, som vi har store forventninger til for Norge, og neste generasjon Macan vil bli helelektrisk, så vi har godt med sportsbiler å tilby tilpasset det norske bilmarkedet også fremover, forteller Morten Scheel.

Dette sier juryen

Bård

1. Porsche Taycan. Og da mener jeg Turbo eller Turbo S når vi snakker om Årets Barskeste. Dette har heller ikke vært en feilfri bil, men Porsche har laget noe helt nytt og samtidig beholdt Porsche-følelsen.

2. Aston Martin DBX. Britisk håndverk og tysk ingeniørkunst på sitt beste.

3. Polestar 1. Den er så jævlig kul å se på. Innvendig er gammeldags, men det verste er når du fyrer opp motoren. Den matcher ikke det utvendige. Det er jo en Amazon-motor inni der. Enten skulle det vært en skikkelig V8 motor der, eller en skikkelig bra helelektrisk drivlinje. Hadde den hatt det, hadde den vunnet hele showet.

Børre

1. Porsche Taycan. Veldig pen og se på og opplevd høy kvalitet. Bra sittestilling og utgir seg for å være det den er. Den er hel ved. Når startprisen er på drøyt 900.000, som ikke ser så veldig mye høyere enn andre elbiler i dag, forsvarer det en høy plassering. Og lyden. Og spesielt når man begynte å rulle sakte ga gode assosiasjoner.

2. Polestar 1. Selv om jeg er enig med Bård angående motorvalg. Men den har flott design og det er noe med den bilen med karbonchassis som er bra og spesielt. Den er ikke så rå å kjøre, men en god grand tourer som er god å kjøre god og sitte i. 1,7 millioner kroner er litt mye.

3. Aston Martin DBX. Prisen på 3,5 millioner kroner er for stiv. For det synes jeg ikke den bilen er verd.

Molly

1. Porsche Taycan. Med såpass lav inngangspris blir plutselig Taycan tilgjengelig for mange flere. Det er fortsatt en dyr bil, men en billig Porsche. Når man trekker vekk drivstoffutgifter blir faktisk ikke prisen så ille. Hvem som helst hadde klart å kjøre fort med Porschen både på veien og banen.

2. Polestar 1. Bilen er fantastisk å se på, den har spennende teknologi og er god å kjøre. Men noen sportsbil er det ikke, mer en vakker og veldig sterk bil langs landeveien.

3. Aston Martin DBX. Det er en skikkelig bøllete SUV, men det blir vanskelig å forsvare prislappen.

Ståle

1. Porsche Taycan. Fordi det er sportsbil på budsjett. Hvis du har spart litt og jobbet for det, så kan veldig mange nordmenn gå og kjøpe den.

2. Aston Martin DBX. Britisk håndverk og tysk ingeniørkunst på sitt beste.

3. Polestar 1. Fantastisk utseende utvendig, men hadde vært en soleklar vinner dersom den hadde hatt mer fremtidsrettet interiør og helelektrisk drivverk med power etter utseendet.

Fred Magne

1. Porsche Taycan. Det er favoritten, rett og slett fordi produkt og pris er en knallgod pakke. Den yter som en Porsche, kjører som en Porsche, og det uten noe kompromiss.

2. Polestar 1. Dette er merkets flaggskip, en ladbar hybrid som er bygget på spektakulært vis i karbon. Den faller litt igjennom på gammeldags Volvo-interiør, og den er for dyr til å trekke det lengste strået, men du verden for en bil.

3. Aston Martin DBX. Det er kult med stor SUV som går som en sportsbil, men prisen rettferdiggjør ikke at dette er en Årets Bil. Den er uoppnåelig for de fleste, og blir for de fleste kun et fint bilde på veggen.

Rune Nesheim

1. Porsche Taycan. Den er helt insane. Porsche har lagt så mye inn i den bilen for å lage verdens beste elbil. Den bruker 800 volt, lader raskt, går langt. Jeg har aldri kjørt noe annet på tørr vei som du kan gå så bananas med og bilen bare ligger der og gjør det du ber den om. Det finnes ikke noe bedre og du kan frakte 4 med litt bagasje. Salgstallene sier i grunnen alt. Porsche har aldri solgt mer i Norge.

2. Aston Martin DBX. Jeg digger merkevaren, historien og alt de har slitt med. Den føles kanskje litt hjemmelaget og ikke alt er gjennomtenkt, men de er blitt knallgode på chassis og jeg elsker V8 motoren på 4-liter og twinturbo fra AMG.

3. Polestar 1. Dette er den peneste bilen som er levert på mange år, selv om designen ble vist allerede i 2013. Kjøreegenskaper og bremser er bra, men drivverket leverer ikke som man forventer, og det er først og fremst måten den leverer effekten på, balansen det gir og lyden fra en sterkt presset firesylindret motor som skuffer.

Anders

1. Porsche Taycan. En råtass av en bil. En skikkelig Grand Tour bil med en vanvittig akselerasjon. Og den har kjøreegenskaper som matcher kreftene. De har klart å putte veldig mye Porsche i en elbil.

2. Polestar 1. Dette er den peneste bilen jeg har sett på lenge.

3. Aston Martin DBX. Det er over the top. Bare skinnet gjør jo at den blir det soleklare valget. Alt er too much, og det kler den.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer