Er bilbransjen blitt pill råtten?

Juks, løgn og bedrag. Skandalene står i kø.

Foto: Reuters
Foto: Reuters Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det startet i grunnen for litt over et år siden. Da satte vi fokus på ladbare hybriders faktiske forbruk, som på papiret er noe helt annent enn i virkeligheten. Dette ble det bråk av, men flere medier har i ettertid fulgt opp, og problemet er nå viden kjent. Så kom VW-skandalen, også kalt dieselgate, der produsenten måtte innrømme at biler fra flere av selskapets merker var programmert til å lure de offisielle måletestene. Hensikten var definitivt å ”pynte brura”, og en hel verden ble sjokkert. Ikke minst over de enorme dimensjonene. Rundt 11 millioner biler skulle være involvert.Mange undret hvorfor spareprogrammet ikke kunne brukes alltid, men dette er skadelig for motorene over tid.

LES OGSÅ: VW-skandalen brer om seg

Kjente prosedyrer

Bilpressen ble ikke like overrasket, for gråsoner har eksistert og vært kjent i lange tider. I denne gråsonen gjøres det mye forskjellig når de offisielle forbruksmålingene skal foretas, og hovedårsaken skyldes et altfor dårlig definert regelverk. Regelverket gir dessverre bilprodusentene et uheldig stort spillerom til å trikse med bilene som skal testes, der skjønn utnyttes til fulle, noe som skaper urealistisk lavt forbruk på papiret.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer