Toyota innkaller i disse dager millioner av amerikanske Toyota- og Lexus-eiere til sine verksteder. Hvorfor? Jo, fordi Toyota erkjenner at fire personer omkom da gulvmatten på førersiden i en Lexus havnet oppå gasspedalen.
Vi i DinSide Motor-redaksjonen har aldri vært ute for akkurat denne situasjonen. Det vi imidlertid har opplevd, er at gulvmatter har sklidd fremover og hindret pedalenes frie vandring. Resultatet kan bli at matten forhindrer full utkobling av kløtsjen, noe som kan være farlig nok. Enda farligere blir det hvis matten forhindrer oppnåelse av full bremsekraft, noe som i verste fall kan føre til dødsulykker i trafikken.
Formålet med Toyotas store innkallingsaksjon er å fjerne alle uoriginale matter og matter som ikke er festet til gulvet. Disse skal erstattes med originale Toyota-matter som er festet i to kroker i fotbrønnen.
Les også: De sikreste bilene
Fortsatt utbredt problemstilling
De aller fleste nye biler leveres i dag med gulvmatter som er innfestet i bakkant via kroker eller knapp-systemer. Det finnes imidlertid en rekke eldre bilmodeller ute i trafikken som ikke har dette viktige sikkerhetsutstyret. Dessuten finnes det en rekke eksempler på at folk erstatter utslitte matter med uoriginale bilmatter uten festeanordninger. I tillegg vet vi at mange legger gummimatter over originale stoffmatter i vinterhalvåret.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger