Har du hørt om retningsbestemte og asymmetriske dekk? Nei? Da kan du trøste deg med at du ikke er alene.
- Når vi hjelper bilister som står fast i oppoverbakke, ser vi ofte at hjulene er montert feil. Det samme er tilfelle med biler som litt uforklarlig har havet i grøfta, sier bilberger Petter Werner i Falck.
Grunnleggende kunnskaper
Hvis du er blant dem som skifter mellom sommer- og vinterhjul selv, er det ekstra viktig at du leser denne artikkelen. Men også du som overlater hjulskift til andre, bør tilegne deg grunnleggende kunnskaper om dette temaet. Da kan du nemlig kontrollere om "proffene" faktisk har tatt seg tid til å gjøre jobben skikkelig.
Fire dekktyper

I dag skal vi gå gjennom fire dekktyper: de symmetriske, de asymmetriske, de retningsbestemte og de asymmetrisk retningsbestemte.
1. De symmetriske
Mønsteret, klossene og lamellene i et symmetrisk dekk er utformet slik at de utfører samme funksjon uansett hvilken vei de er montert på felgen - og uansett hvilken vei de ruller.
Slike dekk har med andre ord ingen definert innside eller utside. Det betyr derfor ingenting hvilken vei du monterer dem på felgen.
Og fordi det ikke har noen betydning hvilken vei de ruller, betyr det ingen ting om du monterer dem på høyre eller venstre side av bilen.
Montering på felg: Ingen regel
Plassering på bil: Ingen regel
2. De asymmetriske


Asymmetriske dekk derimot, har som navnet tilsier et ikke-symmetrisk mønster. Det betyr at høyre og venstre del av slitebanen har ulikt mønster. Slike dekk har med andre ord en definert inn- og utside.
Innsiden skal vende inn mot bilen, mens utsiden skal peke vekk fra bilen. Dette betyr at det er avgjørende at dekket monteres slik at dekkets utside stemmer overens med felgens utside.
Når dekket først er montert på felgen, kan det imidlertid plasseres i hvilket som helst hjulhus (høyre eller venstre side, foran eller bak).
Asymmetriske dekk er som regel merket med "This side out", "Outside", "Outer" eller lignende. I tillegg vil det ofte være mulig å se forskjell på innside og utside fordi du vanligvis finner mer informasjon i større skrift på utsiden enn på innsiden.
Montering på felg: Må monteres slik at dekkets utside matcher felgens utside
Plassering på bil: Ingen regel
3. De retningsbestemte


Retningsbestemte dekk har symmetrisk mønster - noe som betyr at mønsteret på høyre og venstre del av slitebanen har lik utforming.
Slitebanen er imidlertid utformet spesielt med tanke på drenering av vann, noe som forutsetter en spesifikk rulleretning. Det er derfor viktig at to av dekkene monteres på felg som høyrehjul (piler følger klokken) og at de to andre monteres som venstrehjul (piler i motsatt retning av klokken).
Deretter er det viktig å sørge for at venstrehjulene monteres på venstre side av bilen og at høyrehjulene monteres på høyre side.
Retningsbestemte dekk er ofte merket med en eller flere piler som markerer korrekt rulleretning. Andre retningsbestemte dekk er merket med "Left" eller "Right".
Montering på felg: To dekk monteres som høyrehjul, de to andre som venstrehjul
Plassering på bil: Høyrehjul på høyre side, venstrehjul på venstre side
4. De asymmetriske og retningsbestemte
For å komplisere det hele finnes det også dekk som er både asymmetriske og retningsbestemte. Her må man altså holde tungen rett i munnen både når dekkene monteres på felg og når felgene monteres på bilen.
Montering på felg: Må monteres slik at dekkets utside matcher felgens utside.
Plassering på bil: Høyrehjul på høyre side, venstrehjul på venstre side
Ulik slitasje foran og bak

Som de fleste bileiere før eller siden vil oppdage, vil dekkene på drivhjulene slites ned raskere enn dekkene på passive aksler. Forhjulene på en forhjulsdrevet bil vil altså slites raskere ned enn bakhjulene - om omvendt.
For å øke dekkenes levetid er det derfor mange som praktiserer "hjulrotasjon" i sammenheng med hjulbytte høst og vår. I "gamle dager" var det mange som anbefalte såkalt "diagonal-rotasjon", også kalt "kryss-rotasjon" (høyre forhjul byttes med venstre bakhjul og omvendt).
Høyre forhjul mot høyre bakhjul

Vi anbefaler deg imidlertid å gjennomføre "likesidet rotasjon", eller "parallell-rotasjon" om du vil. Med dette mener vi at du bør bytte venstre forhjul med venstre bakhjul og høyre forhjul med høyre bakhjul. Denne teknikken fungerer nemlig uansett hvilken type dekk du kjører på.
Forutsetningen er selvsagt at dekkene i utgangspunktet er korrekt montert på felg (asymmetriske) - og at de i fjor sto på riktig side av bilen (retningsbestemte).
For å kunne vite hvor dekkene var plassert sist gang, er det nødvendig å merke dem. En vanlig metode er å bruke merkingen HF (høyre foran), HB (høyre bak), VF (venstre foran) og VB (venstre bak). Én mulighet er å bruke vannfast tusj på innsiden av felgen, en annen å merke dekkposen. Det er også mulig å få kjøpt ferdig merkede minirør som festes rundt ventilhettene.
Lykke til!
Kilder: Frank G. Larsen - teknisk sjef Continental Dekk Norge, Falck, Newswire
Les også "Alt om lufttrykk: Økt sikkerhet, penger og miljø spart".
Les også "Forvirrende om SUV og pigg fra NAF."
Les også "DinSide Motors juveler."