Tesla er Tesla - noe på ondt, men aller mest på godt. Hva Elon Musk har fått til med det lille elbilmerket er helt eksepsjonelt, uten like.
Model S tok verden - i hvert fall Norge - med storm og ble en kjempesuksess. SUV-en Model X har også vært med på å forandre perspektivet vårt på elbiler.
Slik gikk det da dekket eksploderte
Til sist har også «billigversjonen», Model 3, blitt en gedigen suksess. Gode tester og imponerende 15.683 nyregistrerte Model 3-biler i 2019 vitner om det. Men er bilen god og stor nok for en familie? Det skal vi finne ut av i denne testen.
Ny test-serie
Med denne artikkelen fortsetter Dinside vår nye serie biltester, med et særlig familieperspektiv.
- Hvor bra er bilen tilpasset småbarnsfamilier, med ett eller flere barn?
- Hvor praktisk er bilen?
- Er dette et godt kjøp?
Her kommer vi til å teste de mest populære familiebilene på det norske markedet i dag. Derfor blir det stort sett stasjonsvogner og SUV-er, men gjerne både fossildrevne, elektriske og hybriddrevne biler.
Eksteriør og detaljer
Andre biler i denne testserien:
- Skoda Superb
- Volvo V60
- Audi e-tron 55 Sportback
- Tesla Model 3 Long Range (denne leser du nå)
Mye rom, men …
Vi begynner med noe som kan bli en dealbreaker for mange familier som vurderer denne elbilen, nemlig plassen. Model 3 har mer av dette en man kanskje tror. Bagasjerommet måler 340 liter i et lavt, men dypt rom - som faktisk oppleves enda større. Regner man med den såkalte «frunken» (bagasjerommet foran) blir det totale volumet 425 liter.

Solgte biler i mai: 31
Du får plass til barnevogna baki, om man deler den opp. Problemet er imidlertid at du ikke får plass til noen koffert her i tillegg. Det gjelder derfor å pakke bagasjen i myke bager, om familien har tenkt seg på langtur.
Baksetene kan legges ned 60/40. Hvis du bare har ett barnesete, går det an å få utnyttet noe av den ekstra kapasiteten som åpner seg. Men pass bare på at lasten er sikret, så ikke barnets sikkerhet går på bekostning av bagasje i «setet» ved siden av.
Bagasje
Godt førermiljø
I framsetene har både fører og passasjer rikelig med plass, og man sitter i tillegg relativt godt. Fører får plass bak seg selv, men da begynner det å bli trangt og ubehagelig der bak.

Nei, elbilist. Dette er ikke lov!
En forelder mellom to barn i baksetet vil nok ikke holde ut veldig langt. Komforten i baksetene kan heller ikke måle seg med de to foran. For barna er det derimot rikelig med boltreplass baki.
Begge de to ytterplassene har Isofix-fester til barnesete. Det går greit å feste setene der, men arbeidsstillingen er ikke optimal. Det kan man heller ikke forvente når man ikke kjører høyreist bil.
Barnesete

Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Plassen fram til setet foran er imidlertid ikke avskrekkende kort. Da vi testet Audi e-tron Sportback irriterte det oss at passasjeren foran ikke kunne ha setet så langt bak som ønsket, da man lett dunker baki og setter barnesetet (vi har Izi Twist I-Size fra Besafe, for barn opptil 18 kilo, i vår test) i ubalanse. Selv om vi ikke har testet dette i en duell med bilene mot hverandre, opplevde vi dette som et mindre problem i Model 3.
Interiør
Standardutstyr inkludert i Long Range All-Wheel Drive
- Elektrisk firehjulsdrift
- Premium interiøroppgradering i helsvart
- Premium lydsystem
- Glasstak med UV og infrarød beskyttelse
- Autosteer og Traffic Aware Cruise Control
- Pearl White Multi-Coat-lakk
- 18’’ Aero-hjul
Supert ladenettverk
Men har vi snakket om den største utfordringen til Model 3, kan vi like gjerne ta den aller største styrken også. Denne bilen klarer nemlig ikke å gi oss rekkeviddeangst.
Det er for det første at rekkeviddemåleren er veldig troverdig, og med oppimot 560 km WLTP-rekkevidde, kommer man seg langt på bare én lading. For det andre er nettverket av «Superchargere» meget praktisk.
Skriver du inn en destinasjon på kartet, vil bilen eventuelt fortelle deg hvor og hvor lenge du behøver å lade på den innlagte turen. Ladestasjonen - mest sannsynlig en av Teslas egne superladere - vil dermed legges inn som en del av ruta. Det hele er rett og slett veldig komfortabelt.
Lading
Bråbremsing og støy
Model 3 Long Range er en flott bil, som er grei å kjøre. Men også i kjørekomforten må vi trekke bilen for spesielt to ting:
Adaptiv cruisekontroll (kan skrus av) streiker for det første relativt ofte i møte med trafikk. Teslas unnskyldning er denne er utviklet til å brukes på motorvei med midtdeler.

Med midtdeler fungerer den også bra, men det er begrenset hvor mange slike veier vi faktisk har her til lands. På vår reise - både på E6 og mindre veier - ble det et overraskende og ubehagelig moment at bilen plutselig «la seg på bremsen», uten grunn.
For det andre er det mye hjulstøy inni bilen. Vi har nå lært at Tesla har støydempende skumgummi i standarddekkene, men lurer på hvor mye dette egentlig hjelper. Det hjelper neppe en sliten familiemor eller -far å sette opp volumet på musikken for å overdøve bråket - selv om lydanlegget på sin side oppleves best jo høyere volumet er.
Når det kommer til akselerasjon, krefter og fart står ikke Model 3 Long Range AWD tilbake for mange. Her er det nok av alt. At bilen også har firehjulstrekk og mulighet for å trekke opptil 910 kilo på kroken er et stort pluss.
Applikasjoner
Konklusjon
Så hva skal man konkludere med? Jo, Tesla Model 3 Long Range har mye godt å by på. Her får du mye elbil for pengene, uten rekkevidde- og ladeangst, så lenge du kan leve med liten plass og støy fra hjulene.
Har du ikke behov for den samme rekkevidden, eller pengesekken ikke vil strekke seg til en halv million for elbil, kan du få en Model 3 Standard Range med bakhjulstrekk og en rekkevidde på 415 km fra 430.900 kroner.
Testresultat
Familietest: Tesla Model 3 Long Range
Mye elbil for pengene
Ingen rekkeviddeangst
Trangt for bagasjen
Mye bråk fra hjulene
Dårlig adaptiv cruise control
Hadde det vært mulig skulle terningen landet på fire og en halv. Tesla Model 3 er en bra elbil, med mye snadder på menyen. Spesielt en barnefamilie må imidlertid forberede seg på å gjøre en del kompromisser om de skal gå «all in» for Elon Musks siste bestselger.
Tesla Model 3 Long Range AWD
