Er MediaDAB redningen for norske bilister?

Overgangen fra FM-radio til DAB-radio nærmer seg enten du liker det eller ikke. Her er den smarteste løsningen vi har sett hittil.

Hans Christian Andersen foran bilen som skal få MediaDAB installert.  Foto: Per Ervland
Hans Christian Andersen foran bilen som skal få MediaDAB installert. Foto: Per Ervland Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Regjeringen har slått fast at FM-båndet skal stenges i 2017. Med inntoget av nettradio er det et relativt lite problem hjemme eller på kontoret, men for norske bilister er situasjonen en annen.

Selv i dag er det nemlig bare 30 prosent av de mest solgte bilmerkene som har DAB-radio som standard, så her bør du sjekke utstyrslisten nøye før du bestiller ny bil.

Enda verre er det hvis din nåværende bil mangler DAB-radio, for fram til i dag har du stort sett hatt to valg:

  • Den enkleste alternativet har vært å kjøpe en løs DAB-enhet som på ulike måter kobles til anlegget ditt. Fordelen er at dette blir billig, men ulempene er flere: Du kan ikke lenger bruke bilens rattbetjening, og får ofte en ekstra enhet plassert i vinduet eller på dashbordet. Den enheten krever i tillegg både strøm- og tilkoblings-kabler.
  • Ettermontering av originalt DAB-anlegg fra merkevareforhandler. Ulempen er at dette blir dyrt, og i tillegg er det svært mange merker, blant annet Toyota og Volkswagen, som rett og slett ikke vil gjøre jobben.
Men nå begynner det endelig å skje ting, noe dagens alternativ fra MediaDAB er et godt eksempel på.

MediaDAB: Helintegrert løsning

– Hele poenget med MediaDAB er at det passer perfekt for alle som allerede har et velfungerende bilradiosystem i bilen, sier Hans Christian Andersen fra MediaDAB til DinSide.

– Dette er rett og slett en ettermontert digitalradio, som fungerer slik en orignalmontert radio ville gjort. I praksis vil det si at du slipper løse ledninger, synlige dingser og ustabile FM-sendere. En annen fordel er at du med vår løsning også kan styre DAB-radioen via bilens rattbetjening, samtidig som du selvsagt beholder alle de andre funksjonene bilanlegget gir. Det være seg DVD-visning, navigasjon eller FM-radio for den saks skyld, sier Andersen.

Til hvilke biler, og hva er prisen?
– Prisen for et komplett MediaDAB-kit er 2.995 kroner, og er du svært nevenyttig kan du montere den selv. Jeg vil imidlertid anbefale alle å få en profesjonell aktør til å gjøre jobben, presiserer Andersen.

Det er ikke bare bare å demontere dashbordet på en ny bil i dag, og det er jo også viktig å å plassere DAB-antennen riktig.

DinSide var med da Oslo Bilstereo monterte MediaDAB i en Volkswagen. Se video og få forklaring av prosessen her:


– Allerede i dag har vi plug&play-kit til svært mange bilmerker og modeller, og denne listen oppdateres jevnlig. Selve MediaDAB-enheten er jo lik, det som skiller er rett og slett selve tilkoplingene - som i dag hovedsaklig er standardisert, sier Andersen.

Men hvordan fungerer den i praksis?

Når MediaDAB er ferdig montert vil den okkupere en av FM-radioens fysiske knapper. Alt du trenger å gjøre for å høre på DAB-radioen er altså å trykke på knappen. MediaDAB vil også gjengi DAB-informasjon i radioens displayer, for eksempel om kanalen, artisten eller låten du hører på.

Se video av hvordan MediaDAB fungerer i bilen her:


– All styring av DAB-kanalene skjer via fjernbetjeningen på rattet, sier Andersen; så dette er så enkelt at alle kan bruke det. Vil du i tillegg at dine passasjerer skal kunne skifte kanal kan du eventuelt kjøpe en fjernkontroll i tillegg. MediaDAB takler forøvrig 255 DAB-kanaler, og 40 av disse kan lagres som favoritter, altså i ønsket rekkefølge.


Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer