Tesla er i vinden som aldri før. Det amerikanske elbilmerket har vært noe for seg selv, etter at Model S kom til Norge allerede i 2012. Og etter at «folkeversjonen» Model 3 kom på nyåret i år, har det tatt enda mer av.

Ny elbil skaper mange spørsmål
Allerede 19. mars satte den nye modellen en utrolig rekord på det norske markedet, med over 2.215 registreringer på én måned. Innen måneden var over rakk tallet å øke til sensasjonelle 5.300 leveringer.
Klageproblemer
I sammenheng med dette har det blitt stilt spørsmål om Tesla, som en relativt ny organisasjon, har ressurser til å ta seg av feilrettinger og servicemarkedet for alle bilene.
Nå viser det seg at merket er helt på topp - eller bånn - når det kommer til Forbrukerrådets klagestatistikk av nye biler her i landet. Av totalt 171 tvistesaker om nye biler i 2018, der Forbrukerrådet meklet, handlet flertallet om elbiler.
Og av elbilsaker som måtte til mekling gjaldt halvparten av dem - nærmere bestemt 86 saker - Tesla. Regnet mot antall klagesaker pr bil på veien er elbilmerket på en suveren topp. Til sammenligning hadde Nissa, som solgte 4.000 flere biler enn Tesla i 2018, kun 28 saker til mekling.
Teslas klager ift andre bilmerker
VW | 4,2x flere |
BMW | 2,0x flere |
Audi | 1,9x flere |
Toyota | 6,2x flere |
Gjennomsnitt | 3,5x flere |
Tabellen viser hvor mange ganger flere tvistesaker per solgte bil Tesla (alle modeller) har mot andre utvalgte merker samlet sett.
- Det er ikke nødvendigvis fordi bilene er dårlige. Resultatet er mer en kombinasjon av at Tesla har barnesykdommer og at kundene har ekstra høye forventninger til en dyr bil i premiumsegmentet. Det driver klagetallene opp ytterligere, forklarer jurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet overfor Dinside og bekrefter samtidig at det også er tilbakemeldingen de får fra klagerne.

Volvo planlegger ny og større XC100
- Hva er det kundene klager på hos Tesla?
- Det har vi ikke dykket så dypt inn i. Men både for Tesla og elbiler generelt gjelder det ting som er elbilrelatert, som ladeproblemer og elektriske feil.
Serviceutfordinger
Iversen bekrefter samtidig at Tesla har en stor utfordring med tanke på service og ettermarkedet.
- En del kunder er redd garantien på bilene faller bort, noe som skyldes markedsveksten til Tesla. Tesla krever spesialkompetanse fra mekanikere for å gjøre jobben, men har ikke nok mekanikere til å dekke behovet, forklarer juristen.

- Tesla har solgt mange flere biler i år, med blant annet ny norsk registreringsrekord i mars. Hva tror du dette kan gjøre med klagetallene til Tesla?
- Vi både håper og forventer at Tesla gjør noe med servicesituasjonen. Når salget skyter i været forventer vi at de setter inn fokus på ettermarkedet, og får unna servicekøen som da må komme.
- Vårt råd til forbrukere er å følge serviceintervallene eller løpe en stor risiko. Forbrukerrådet er for en elektrifisering av bilmarkedet, men det er dumt om bilene skulle gå i stykker fordi det ikke blir tatt service på dem så ofte som det bør gjøres.

Må trolig fjernes fra ny elbil
- Har dere vært i kontakt med Tesla om dette allerede?
- Det har ikke vært mye dialog, men vi kommer til å ta initiativ til å snakke med Tesla framover, slik at vi kan veilede de som tar kontakt med oss.
- Vi håper og ønsker at de med en sterk voksende kundemasse setter fokus på service og ettermarked. Vi vil at kundene skal ha glede av de dyre bilene sine.


Raser på kundebarometeret
Teslas kommunikasjonssjef i Norge, Even Sandvold Roland, sier til Bilnytt (abonnement) at de har tatt svært mange grep det siste året for å forbedre kundeopplevelsen.
- Vi vil også minne om at Norsk Kundebarometer nylig ga Tesla fire av fem stjerner, hvilket plasserer oss innenfor kategorien svært fornøyde kunder, sier Sandvold Roland til nettstedet.

Volvo best - Tesla stuper
Tesla havnet imidlertid nederst av samtlige bilmerker som ble mål i kundebarometeret, samtidig som de raste fra fjerde til 51. plass.
- Vi er ikke fornøyde med plasseringen vår sammenlignet med andre bilforhandlere, og vi legger betydelige ressurser i å øke kundetilfredsheten vår til et enda høyere nivå. Samtidig må vi få lov til å nyansere bildet som ofte tegnes: De aller fleste Tesla-kunder er faktisk fornøyde, sier Sandvold Roland til Bilnytt.
Ifølge Forbrukerrådet ligger elbilene an til en større andel også i år. For Tesla har det kommet mer enn 40 klager allerede, mot 85 i fjor.
- Om dette fortsetter, vil de passere fjoråret. Med unntak av de få som har forsikringsskader, vil vi først se utfordringen med de 5.500 bilene fra mars rundt april/mai neste år. Vi oppfordrer Tesla til å være føre var, sier Thomas Iversen.
Klager til Forbrukerrådet pr bilmerke
Merke | Bilbestand (31.12.2018) | Andel (31.12.2018) | Gjennom-snittalder | Klagesaker i Forbrukerrådet (2018) | Tvistegrad |
Tesla | 30.224 | 1,11 % | 2,1 | 86 | 2,85 ‰ |
Land Rover | 9.356 | 0,34 % | 13,1 | 21 | 2,24 ‰ |
Fiat | 10.017 | 0,37 % | 13 | 22 | 2,2 ‰ |
Porsche | 10.787 | 0,40 % | 15,6 | 22 | 2,04 ‰ |
Skoda | 22.598 | 0,83 % | 6,8 | 43 | 1,9 ‰ |
Jeep | 6.733 | 0,25 % | 16,3 | 11 | 1,63 ‰ |
MINI | 12.088 | 0,44 % | 6,7 | 19 | 1,57 ‰ |
Audi | 152.131 | 5,59 % | 10,1 | 227 | 1,49 ‰ |
BMW | 172.728 | 6,35 % | 9,4 | 251 | 1,45 ‰ |
Jaguar | 6.027 | 0,22 % | 21,1 | 7 | 1,16 ‰ |
Mercedes-Benz | 164.069 | 6,03 % | 12 | 187 | 1,14 ‰ |
Mitsubishi | 93.047 | 3,42 % | 8,6 | 87 | 0,94 ‰ |
Chevrolet | 19.614 | 0,72 % | 29,7 | 17 | 0,87 ‰ |
Citroen | 39.197 | 1,44 % | 9,6 | 33 | 0,84 ‰ |
Nissan | 124.658 | 4,58 % | 7,8 | 104 | 0,83 ‰ |
Mazda | 66.510 | 2,45 % | 8,7 | 53 | 0,8 ‰ |
Renault | 30.842 | 1,13 % | 9,5 | 24 | 0,78 ‰ |
Kia | 53.773 | 1,98 % | 4,5 | 39 | 0,73 ‰ |
Opel | 90.480 | 3,33 % | 13 | 64 | 0,71 ‰ |
Ford | 166.376 | 6,12 % | 11,8 | 115 | 0,69 ‰ |
Volkswagen | 390.379 | 14,35 % | 9,9 | 267 | 0,68 ‰ |
Volvo | 223.442 | 8,21 % | 11,7 | 144 | 0,64 ‰ |
Honda | 52.819 | 1,94 % | 11 | 31 | 0,59 ‰ |
Hyundai | 55.703 | 2,05 % | 8 | 31 | 0,56 ‰ |
Suzuki | 52.506 | 1,93 % | 9,5 | 28 | 0,53 ‰ |
Toyota | 344.640 | 12,67 % | 10,2 | 157 | 0,46 ‰ |
Lexus | 12.140 | 0,45 % | 5,7 | 5 | 0,41 ‰ |
Peugeot | 99.313 | 3,65 % | 9,2 | 40 | 0,4 ‰ |
Saab | 56.464 | 2,08 % | 16 | 16 | 0,28 ‰ |
Subaru | 98.333 | 3,62 % | 9,8 | 25 | 0,25 ‰ |
Andre | 53.019 | 1,95 % | n/a | 33 | 0,62 ‰ |
I alt | 2.720.013 | 100 % | 10,5 | 2 209 | 0,81 ‰ |
Tabellen viser hvor mange biler som er på veien av de forskjellige merkene, bestandandelen, hvor gamle de er i gjennomsnitt, hvor mange klagesaker merket hadde og hvor mange som var i tvistesaker i 2018.

Fortvilet over bilavgift på 6 mill.
Elbilutfordring
Det er imidlertid som nevnt ikke bare Tesla helt alene som utpeker seg i statistikken. Elbiler generelt skiller seg ut fra bensin- og dieselbiler.
Blant økonomi-elbilmodellene har også Renault Zoe trøbbel.
- Zoe ligger også høyere enn snittet og høyere enn andre merker. Her klager kundene spesielt på høyfrekvent støy ved lading, som også bærer preg av å være en barnesykdom. Det konstaterer at det er noe av det som utfordringer i dagens elbilmarked; at teknologien er litt ny og at biler produseres i høyt tempo, som igjen går utover kvalitetssikringen, sier Thomas Iversen.
- Barnesykdommene i elbilmarkedet vil bli med inn i bruktbilmarkedet. Vi vet for eksempel ikke hvordan ny teknologi vil tåle alder. Det er viktig å tilrettelegge markedet, slik at både kjøper og selger kan handle med brukte elbiler på en trygg og effektiv måte, sier han.
