Peugeot har imponert oss. Franskmennene har lenge laget vakre biler. Og i det siste har de kommet med et par elbiler som går rett hjem hos det norske folk.
Det ikke alle nordmenn som har lagt merke til SUV-ene deres, men i Europa har blant annet Peugeot 3008 blitt kåret til årets bil (2017), mens rakkeren Peugeot 208 fikk samme utmerkelse tidligere i år.

På forsommeren kom elektriske e-208 til Norge. Den ble tett fulgt av e-2008, en liten SUV bygd på samme lest som førstnevnte. Disse to elbilene har kvalifisert til en femmer og en sekser på terningen hos Dinsides motorredaksjon.
Sekseren gjør imidlertid at vi velger å ta en enda nærmere titt på e-2008 - denne gang med en families kritiske øyne. Presterer den lille SUV-en nok for å gå helt til topps for disse kjøperne også?
Familietestene
Med denne artikkelen fortsetter Dinside vår nye serie biltester, med et spesielt familieperspektiv.
- Hvor bra er bilen tilpasset småbarnsfamilier, med ett eller flere barn?
- Hvor praktisk er bilen?
- Er dette et godt kjøp?
Her kommer vi til å teste de mest populære familiebilene på det norske markedet i dag. Derfor blir det stort sett stasjonsvogner og SUV-er, men gjerne både fossildrevne, elektriske og hybriddrevne biler.
Kunne hatt bedre plass
Vel. Det er plass til fire voksne i bilen. Da må riktignok undertegnede, som er 1,84 meter på strømpelesten, sitte med knærne utover for å få plass bak seg selv.


Det er uansett ikke optimal plass for føreren, om vedkommende liker å ha setet litt bakover. Batteripakken er nemlig dyttet oppunder stolen, og da kommer den i veien for en variert og komfortabel beinstilling for sjåføren. Dette går greit på korte turer, men det merkes definitivt på langtur.
Og med barnesete installert (vi har Izi Twist I-Size fra Besafe, for barn opptil 18 kilo, i vår test) bak passasjeren, blir det relativt trangt på den plassen også.

Lysutfordring
Med en tre-fire uker gammel sovende pjokk i babysetet, var det på mørke kvelder frustrerende med kupélyset baki, som slo seg på når vi måtte stoppe. Det resulterte i våken baby flere ganger.
På egenhånd greide vi ikke å finne ut hvordan man skrur dette av i infortainmentet, men Bertel O. Steen forsikrer oss om at dette lar seg gjøre. Vi fikk imidlertid ikke testet ut oppskriften selv, før bilen var levert tilbake til importøren.
Kupélys-problemet kan naturligvis være en utfordring på flere biler. For de med denne problemstillingen er det altså verdt å merke seg at problemet kan løses. Om ikke kupélysene kan overstyres, må løsningen eventuelt bli å feste noe over lyset eller lysene.
Må tweake med bagasjen
Også rommet helt bakerst - aká bagasjerommet - byr på utfordringer. På papiret rommer det maks 434 liter, men i praksis betyr det at det blir vanskelig å få plass til både koffert barnevogn.
Heldigvis kan moderne barnevogner deles opp i flere deler, og for å dra på langtur så vi oss helt nødt til å være kreative. «Mor» ble plassert i baksetet, hvor hun også så til at barnet hadde det bra, mens understellet på vogna (uten hjul) ble lagt inn i passasjersetet (hvor det heller ikke var enkelt å finne plass).
Siden sittekomforten i midtsetet ikke er spesielt god, endte det med at hun satte seg bak føreren. For ryggens del er det da ikke helt prima å måtte bøye seg over til barnet, som sitter i barnestol på motsatt side.
Andre biler i denne testserien
- Skoda Superb
- Volvo V60
- Audi e-tron 55 Sportback
- Tesla Model 3 Long Range
- Jaguar I-Pace EV400 AWD
- Peugeot e-2008 GT (denne leser du nå)
For å få litt mer rom der baki, kan man også ta ut bagasjeromsplata, som gjør at gulvet blir helt flatt, når baksetene legges ned og bagasjerommet er på sitt største. De offisielle tallene avslører da at du får 1.467 liter tilgjengelig, noe man neppe får utbytte av på langtur med familien. Men det er praktisk på turen hjem med flatpakker fra Ikea.
Bilen kan ikke dra henger, men den er godkjent for å bære 70 kilo på taket. Det kan komme bra med til ferieturen.
Mye å by på
Selv om plassen er noe marginal kan vi konkludere med at Peugeot e-2008 er fin innvendig. Framsetene i vår GT-versjon, med italiensk Alcantara-skinn, er også komfortable.
Selv om dette er en elbil, er den naturligvis ikke helt lydisolert, og noe dekkstøy må man regne med. e-2008 er sånn midt på treet når det kommer til bråk i kupeen.
Lydanlegget er ikke bedre enn forventet, med tanke på at dette er en rimelig elbil. For undertegnede var det et irritasjonsmoment at anlegget hver gang starter på radio, og at man hver gang bilen starter må koble over på mobiltelefon, via blåtann, manuelt. Ikke alle irriterer seg over slikt.

Det bringer oss videre på at infortainment-skjermen og operativsystemet heller ikke er spesielt imponerende. Da setter vi mye mer pris på den tredimensjonale skjermen som er plassert bak rattet (to øverste utstyrsnivåene). Den er stilig.
Største pluss
Utvendig utrykk imponerer oss enda mer. Noen ganger merket vi også at bilen tiltrakk seg blikk fra fotgjengere og andre. Peugeot e-2008 er en pen bil, og fargen «blå vertigo» kler den meget bra.
I sommervarmen er de 320 WLTP-godkjente kilometerne stort sett nok - også på langtur. Med «full tank» ved start er det oftest nok med én hurtigladestopp på en dags kjøring. Hvordan dette er på kalde vinterkvelder, må vi vente med å teste.
Rekkeviddeviseren er ikke den vi stoler mest på, da denne spretter opp og ned underveis. Noen ganger står den også fast på ett tall over mange mil. Ifølge importøren skal rekkeviddeviseren stort sett være en negativ realist, framfor optimist - noe som i så fall er en trygghet.
Vi tok sjansen på å kjøre 298 kilometer, da e-2008 sa tydelig fra om at den trengte påfyll. Da var det ifølge den selv 24 kilometer igjen på batteriet.
Bilen kan ta imot hele 100 kW på hurtigladeren. Vi måtte ta til takke med 50 kW-lader på vår tur, men det gikk raskt nok for vår del.
Akkurat nok
Som Dinside skrev i den første testen av bilen, er 136 hestekrefter akkurat nok. Disse kreftene frigjøres i «sport»-modus, men det gir likevel ikke en akselerasjon bedre enn 9 sekunder fra 0 til 100 km/t.
Kjører man i økonomi- (ECO) eller normal-modus mister man en god del av disse kreftene. Da er den ikke så gøy å kjøre lenger. Det er likevel det du må gjøre, for å få den lovede rekkevidden - og det var det vi gjorde på vår noe uhøytidelige rekkeviddetest ned gjennom Gudbrandsdalen.
Toppfarten på 150 kilometer i timen er det ikke så mye å utsette på - spesielt ikke i en familiebiltest.
Peugeot e-2008
Motor: | Elektrisk |
Effekt: | 100 kW (136 hk) |
Dreiemoment: | 260 Nm |
Batteri: | Litium-ion |
Batterikapasitet: | 50 kWt |
Oppgitt rekkevidde (WLTP): | 320 km |
Ombordlader: | 7,4 kW (1-fas) |
Hurtiglading: | 100 kW |
Ladestandard: | CCS |
Hjuldrift: | Foran |
Akselerasjon (0-100 km/t): | 9 sek |
Toppfart: | 150 km/t |
Mål (l/b/h): | 430/198/155 cm |
Akselavstand: | 260 cm |
Dekkdimensjon: | 195/55 R16 (GT: 215/55 R18) |
Egenvekt: | 1.550 kg |
Bagasjerom (VDA): | 434/1.467 liter |
Hengervekt: | - |
Takvekt: | 70 kg |
Garanti bil: | 5 år |
Garanti batteri: | Over 70 % i 8 år / 160.000 km |
Pris fra kr: | 299.000,- |
Pris GT fra kr: | 346.900,- |
Pris testbil kr: | 364.900,- |
Mye for pengene
Peugeot e-2008 kan fås fra 300.000 kroner. Vår testbil (GT) har høyeste utstyrsnivå, som starter nesten 50.000 over det igjen (346.900,-).
Da har vi fått med mye utstyr du har lyst på, som adaptiv cruisekontroll, skiltgjenkjenning (ikke til å stole blindt på), filskiftevarsler (denne er litt streng), aktiv bremsehjelp og blindsonevarsling, automatiske lys og vindusvisker, parkeringssensor foran og bak med ryggekamera, tredimensjonal skjerm bak rattet med hologram-instrumenter, Alcantara-skinninteriør, varmepumpe og mye mer.
Testresultat
Peugeot e-2008
Mye bil for pengene
God plass til daglig bruk
Bra kombo rekkevidde/ladehastighet
Ikke optimal infotainment
På lengre turer må barnefamilien gjøre kompromisser på plass
Vår bil, til 364.900 kroner har også fått med panorama soltak, trådløs lading, 18 tommers aluminiumsfelger (Evissa) og den omtalte metallic-lakken.
Konklusjon
Som vi har skrevet tidligere får du mye bil for pengene i Peugeot e-2008. Prisen står seg godt mot konkurrenter som for eksempel Hyundai Kona (fra 344.000,-), Kia e-Niro (fra 371.900,-), Nissan Leaf (fra 288.000,-), VW ID3 (fra 342.400,-) og Opel Ampera-e.
Det er strengt tatt ikke nødvendig å gå til innkjøp av en versjon til over 350.000. Holder du deg til nest laveste utstyrsnivå (Allure) slipper du unna med 320.000 kroner, og du har det meste du trenger.
Og da snakker vi godt kjøp - familie eller ei. Merk bare at dette ikke er en perfekt familiebil - til det må man gjøre litt mange kompromisser.
Så er det opp til deg selv, hva du til slutt velger å gjøre. God tur!
