Hjemmelading av elbil

Et mindretall kan lade bilen hjemme

Kun 20 prosent av bilistene har tilgang til godkjent lader for elbiler og hybrider på egen bopel, viser ny undersøkelse.

HJEMMELADING: Man må ha godkjent lader dedikert til lading av bil, for å lade den hjemme. Det er også veldig lønnsomt økonomisk. Foto: Øystein B. Fossum
HJEMMELADING: Man må ha godkjent lader dedikert til lading av bil, for å lade den hjemme. Det er også veldig lønnsomt økonomisk. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Publisert

Mindre enn én fjerdedel av alle som kjører bil i Norge har såkalt hjemmelader for elbil. Det viser en måling foretatt av Yougov, på oppdrag for Autobransjens Leverandørforening (ABL).

Med tanke på 2025-målet, om at nybilsalget fra dag av kun skal bestå av helelektriske biler, er det med andre ord et godt stykke igjen til alle er forberedt - selv om man vet at langt fra alle kommer til å eie elbil på flere år.

Å lade bilen på såkalt hurtig- og lynladere koster skjorta, sammenlignet med å betale kWt-prisen på strømnettet hjemme.

DYRT: Å lade elbilen eller den ladbare hybriden er mye dyrere langs veien enn det er på strømnettet hjemme. Foto: Øystein B. Fossum
DYRT: Å lade elbilen eller den ladbare hybriden er mye dyrere langs veien enn det er på strømnettet hjemme. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Øker raskt

Det er ikke overraskende betydelige forskjeller mellom bygd og by. I hovedstadsområdet oppgir 35 prosent at de har opplegg for lading på bopelen. Det samme svarer 26 prosent av de som er bosatt i byer med mer enn 50 000 innbyggere. I mindre byer faller andelen til 15 prosent.

I landområder og tettsteder der det bor færre enn 5000 mennesker, har 12 prosent ladeopplegg hjemme.

– Forskjellene gjenspeiler at innfasingen av elbiler går særlig raskt i Oslo og andre storbyer. Disse ulikhetene vil trolig bestå en god stund, men andelen som investerer i hjemmelader vil nok øke ganske raskt over alt, mener daglig leder Arild Hansen i ABL.

Lønnsomt å lade hjemme

Andelen med godkjent hjemmelader vil imidlertid øke i høyt tempo, tror de kommersielle leverandørene.

Økt utbredelse av hjemmeladere er en nøkkelfaktor for fortsatt vekst i elbil-andelen, mener Ståle Kvitle, som er leder for elektrisk mobilitet DEFA, som er leverandør av hjemmeladere.

– Vårt inntrykk er at de aller fleste ønsker å kunne dekke ladebehovet sitt hjemme. Det er mye mer praktisk å kunne lade der man naturlig har stanset, enn å måtte stanse ved en hurtiglader. I lengden sparer man dessuten mye penger på egen ladetilgang, sier han.

POTENSIELT FARLIG: Man bør unngå å lade bilen rett fra stikkontakten, mens skjøteledning kun bør benyttes ved nødstilfeller. Foto: Øystein B. Fossum
POTENSIELT FARLIG: Man bør unngå å lade bilen rett fra stikkontakten, mens skjøteledning kun bør benyttes ved nødstilfeller. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Brannfarlig

Elektrifisering av bilparken er også avhengig av tilstrekkelig kapasitet i strømnettet. Elvia AS, som leverer strøm til rundt to millioner mennesker i Innlandet, Oslo og Viken, mener at man på Østlandet er godt rustet for å håndtere den ventede veksten.

– Noe investeringer i økt kapasitet må påregnes, men det bygges kontinuerlig ut for å håndtere dette. Særlig kan det bli behov for forsterkninger i det kundenære lavspenningsnettet, sier kommunikasjonssjef Morten Schau i Elvia.

Selskapet har satt i gang et pilotprosjekt for å motvirke belastningstopper i anstrengte perioder, blant annet ved å stimulere til elbillading om natten og i helgene, når det er mindre bruk av nettet.

– Det skal være både enkelt og praktisk å lade elbilen hjemme, men det bør skje ved hjelp av godkjent utstyr. Et vanlig elektrisk anlegg er ikke dimensjonert for høy belastning over tid. Å benytte en ordinær stikkontakt kan derfor føre til overoppheting og brann, sier Schau.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer