Etterforsker 11 Tesla-krasjer

Det er nå startet etterforskning av Teslas «selvkjørende» Autopilot etter flere alvorlige ulykker med bilene – flere med dødelig utgang – i USA.

KJØRER IKKE SELV: Bilen er ikke i stand til å kjøre helt selv. Det fikk denne sjåføren erfare etter å ha krasjet inn i en politibil ved Laguna Beach. Foto: Laguna Beach Police Department
KJØRER IKKE SELV: Bilen er ikke i stand til å kjøre helt selv. Det fikk denne sjåføren erfare etter å ha krasjet inn i en politibil ved Laguna Beach. Foto: Laguna Beach Police Department Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Etter en ulykke i Harris County i Texas i april, sa politiet at vitner hadde fortalte at det ikke satt en sjåfør bak rattet i bilen – en Tesla Model S - da den krasjet inn i et tre og drepte to.

Tesla hevder at autopiloten i bilen ikke var aktivert på det aktuelle tidspunktet, men politiet etterforsker saken.

Den 10. mai i år fikk en motorsykkel-patrulje fra California Highway Patrol melding om en mann som satt i baksetet på en Tesla Model 3, mens bilen var i full fart på motorveien mot byen Oakland.

Politiet fikk stoppet bilen og arresterte mannen, som på en lokal radiostasjon skal ha uttalt at «jeg føler meg tryggere i baksetet enn i forsetet på bilen. Elon Musk vet virkelig hva han gjør når han utvikler selvkjørende biler».

IKKE AUTOPILOT: Tesla har markedsført sitt selvkjørende system som Autopilot. Ingen biler er i stand til å kjøre helt selv, sier amerikanske NHTSA. Foto: Tesla
IKKE AUTOPILOT: Tesla har markedsført sitt selvkjørende system som Autopilot. Ingen biler er i stand til å kjøre helt selv, sier amerikanske NHTSA. Foto: Tesla Vis mer

Alvorlige ulykker

Til sammen etterforsker politiet 28 alvorlige ulykker med Teslas biler. Nå starter altså National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) etterforskning av 11 alvorlige ulykker med Teslas biler siden januar 2018.

I alle ulykkene er det bekreftet at bilene hadde Autopilot innkoplet. Undersøkelsen omfatter modellene S, X, Y og 3 – med andre ord alle Teslas biler.

Myndighetene vil finne ut om teknologien og systemene som Teslas autopilot bruker fungerer godt nok, og hvordan systemet er designet for å samarbeide med sjåføren. Dersom NHTSA finner at systemet har feil eller ikke fungerer godt nok, vil de kunne beordre en tilbakekalling og utbedring av nesten 800 000 Tesla-biler.

«Helt selvkjørende»

Tesla har ikke kommentert denne saken nå, men Tesla-sjef Elon Musk har ved flere anledninger uttalt at deres selvkjørende systemer er med på å bedre sikkerheten i bilene og hjelpe sjåføren med å unngå ulykker.

ETTERFORSKER: Dersom etterforskingen av 11 alvorlige ulykker viser at Teslas Autopilot ikke er i stand til å gjøre det den lover på en sikker måte, kan fabrikken bli nødt til å kalle tilbake nesten 800 000 biler for utbedring. Foto: EuroNcap
ETTERFORSKER: Dersom etterforskingen av 11 alvorlige ulykker viser at Teslas Autopilot ikke er i stand til å gjøre det den lover på en sikker måte, kan fabrikken bli nødt til å kalle tilbake nesten 800 000 biler for utbedring. Foto: EuroNcap Vis mer

Allerede i 2016 markedsførte Tesla Norge bilenes Autopilot-funksjon og selvkjørende egenskaper med en video på sin hjemmeside. En Model S ser ut til å kjøre helt selv både i by og på landeveien. I teksten heter det at «personen bak rattet sitter der bare på grunn av at loven krever det. Han gjør ingen ting. Bilen kjører seg selv».

Ingen biler kan kjøre selv

Nettopp måten Tesla har markedsført systemet på, som helt selvkjørende, er blitt kraftig kritisert av mange.

Også navnet Autopilot, som hentyder til den autopiloten som finnes i fly, mener mange er sterkt misvisende. Dette har ført til at noen Tesla-eiere har oppfattet at bilen er i stand til å kjøre helt selv.

En talsperson for NHTSA, kommenterer dette på følgende måte:

- NHTSA vil minne publikum på at det i dag ikke finnes noen biler som er i stand til å kjøre selv. Alle biler som du kan kjøpe krever at en sjåfør har kontroll hele tiden. Alle lover holder sjåføren ansvarlig for hva som skjer når bilen er på veien.

- En del utstyr i moderne biler kan riktignok bidra til å hindre at ulykker oppstår eller gjøre en krasj mindre alvorlig, men denne teknologien må brukes riktig og ansvarsfullt.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer