Det var 12. mai at en nesten ny Tesla Model S krasjet inn i utstyr i forbindelse med veiarbeid langs Pacific Costal Highway i Newport Beach, ifølge Reuters, som først omtalte saken. I ulykken ble tre passasjerer i bilen drept og tre veiarbeidere skadet.
National Highway Traffic Administration (NHTSA) har mistanke om at bilens selvkjørende system, som Tesla kaller Autopilot, var i bruk. Derfor er det startet etterforskning for å finne ut mer om årsaken til ulykken.
35 Tesla-krasjer
Til sammen har NHTSA gjennomført 35 etterforskninger etter ulykker med Tesla-biler siden 2016. I disse ulykkene er 14 mennesker drept, inkludert de siste 3.
I bare tre av ulykkene har myndighetene utelukket av autopilot-systemet var aktivert.
Også i april meldte NHTSA at de startet etterforskning av en ulykke med en 2016-modell Tesla Model X. I denne ulykken ble ingen drept.
Blant andre ulykker som etterforskes er en fra august i fjor, der en Tesla krasjet inn i en politibil som sto langs motorveien.


Ingen bak rattet
Etter en ulykke i Harris County i Texas i april i fjor, sa politiet at vitner hadde fortalte at det ikke satt en sjåfør bak rattet i bilen – en Tesla Model S – da den krasjet inn i et tre og drepte to. Tesla hevder at autopiloten i bilen ikke var aktivert på det aktuelle tidspunktet, men politiet etterforsker saken.
Tesla var tidlig ute med å markedsføre sine biler som selvkjørende. Allerede i 2016 markedsførte Tesla bilenes Autopilot-funksjon og selvkjørende egenskaper med en video på sin hjemmeside.
«Kjører helt selv»
En Model S ser ut til å kjøre helt selv både i by og på landeveien. I teksten heter det at «personen bak rattet sitter der bare på grunn av at loven krever det. Han gjør ingen ting. Bilen kjører seg selv».
Undersøkelsene til amerikanske myndigheter omfatter modellene S, X, Y og 3 – med andre ord alle Teslas biler. De vil finne ut om teknologien og systemene som Teslas autopilot bruker fungerer godt nok.

Ingen biler er selvkjørende
Tesla har ikke kommentert denne saken til Reuters nå, men fabrikken har tonet ned påstandene om at bilene er helt selvkjørende. På sin hjemmeside sier Tesla nå at Autopilot gjør bilen i stand til å akselerere, bremse og styre automatisk, men «gjør ikke bilen selvkjørende og krever at føreren hele tiden overvåker kjøringen».
En talsperson for NHTSA, kommenterer dette på følgende måte:
– NHTSA vil minne publikum på at det i dag ikke finnes noen biler som er i stand til å kjøre selv. Alle biler som du kan kjøpe krever at en sjåfør har kontroll hele tiden. Alle lover holder sjåføren ansvarlig for hva som skjer når bilen er på veien.