Som du kunne lese for noen dager siden har EU nå vedtatt ny CO2-lovgivning som begrenser gjennomsnittelig utslipp på biler solgt i Europa. Gjennomsnittet regnes ut i fra solgte biler innen de respektive konsernene. Dersom snittet ligger over 130 gram, tildeles produsenten bøter. Les mer om den nye lovgivningen her.
Innholdsløs avtale?
Ikke overraskende er det ikke mangel på debatt rundt den nye loven. Mange bilprodusenter kjemper i mot, mens miljøvernerne mener EU er alt for ettergivende overfor produsentene. Spesielt den ferske kompromissløsningen med å utelate deler av bilflåten av regnskapet mellom 2012 og 2015 har skapt reaksjoner. Greenpeace gikk hardt ut og kalte kompromisset en ”tom avtale”, i den betydning at den vil ha liten reell reduksjonseffekt ettersom man mener at utslippsreduksjonen i praksis ville vært nesten like stor uten noen avtale.
Finanskrise
For bilprodusentene kommer imidlertid disse kravene svært ubeleilig. Finanskrisen gjør at mange har mer enn nok med å kjempe for å overleve. Og slike strenge krav svekker på kort sikt konkurranseevnen til produsenter som i stor grad er avhengige av det europeiske markedet. Faren for å skade seg selv med disse nye kravene har nok bekymret både bransjen og eurokratene.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger