Påbudt fra 2024

EU-krav: Alle nye må ha denne

Fra 2024 får alle nye biler en svart boks som registrerer blant annet hastighet, blinklysbruk og bremsing. Etter en ulykke kan disse dataene tas ut.

SOM I FLY: Fra tidligere kjenner vi de svarte boksene fra fly. Nå kommer de også i bilene. Den registrerer det meste som skjer i bilen under kjøring. Det er bare data fra før, under og etter en ulykke som lagres, lover EU, men mange er skeptiske. Noen forsikringsselskaper som Fremtind og RAC i England har tidligere forsøkt seg med «frivillig» montering av bokser i kundenes biler, mot lovnad om lavere forsikring. Foto: RAC
SOM I FLY: Fra tidligere kjenner vi de svarte boksene fra fly. Nå kommer de også i bilene. Den registrerer det meste som skjer i bilen under kjøring. Det er bare data fra før, under og etter en ulykke som lagres, lover EU, men mange er skeptiske. Noen forsikringsselskaper som Fremtind og RAC i England har tidligere forsøkt seg med «frivillig» montering av bokser i kundenes biler, mot lovnad om lavere forsikring. Foto: RAC Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

De fleste har hørt om svarte bokser i fly. Boksene registrerer alle data om flyets bevegelser, det som skjer i cockpit og så videre. Etter en ulykke blir dataene i boksen analysert for å finne årsaken til ulykken.

Nå får alle nye biler en slik «svaret boks». Dette er et nytt EU-krav og påbudet gjelder fra 7. juli 2024. Boksen registrerer fortløpende kjøretøyets hastighet, sjåførens bruk av blinklys, bremsereaksjoner, bremsestrekninger, hvordan kollisjonsputene løses ut og andre forhold som kan være relevante for å finne årsaken til en ulykke.

Lagres automatisk

Dataene i boksen blir fortløpende overskrevet av nyere data. Oppstår det en ulykke, vil sensorer oppfatte dette og da lagres de nyeste dataene automatisk i boksen.

TIL FORSKNING PÅ ULYKKER: Data i boksen skal først og fremst brukes til ulykkesforskning, slik at veier og nye biler kan gjøres sikrere i framtiden. Foto: Rune Korsvoll
TIL FORSKNING PÅ ULYKKER: Data i boksen skal først og fremst brukes til ulykkesforskning, slik at veier og nye biler kan gjøres sikrere i framtiden. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Dette kan skje om du ikke bruker beltet i bilen riktig, forklarer Bård Morten Johansen i Trygg trafikk. Video: Anabelle Bruun / Dagbladet. Reporter: Marte Nyløkken Helseth / Dagbladet. Vis mer

Målet med en slik boks er ikke først og fremst å avklare et skyldspørsmål, men at dataene skal bidra til å kunne finne årsaken til alvorlige ulykker. Det igjen vil kunne gjøre at tiltak settes i verk for å unngå ulykker i framtida. Den vil også kunne si mye om hva som skjer med bilen i en kollisjon, noe som ingeniørene hos bilprodusentene kan bruke for å gjøre nye biler enda sikrere. Det er akkurat slik boksen brukes i fly.

Kan data misbrukes?

Dataene i den «svarte boksen» kan ikke uten videre lese av politiet eller forsikringsselskapet ditt. EU-reglene slår fast at det først må foreligge en rettslig kjennelse for at data kan lastes ned fra boksen.

Mange er likevel bekymret for at dataene i boksene kan bli misbrukt til å avgjøre skyldspørsmål eller å avslå utbetaling av forsikringspenger og så videre.

NOE Å FRYKTE?: Den svarte boksen registrerer blant annet kjøretøyets hastighet, bremstid og posisjon. Meningen er at data fra boksen først og fremst skal brukes på forskning for sikrere veier og biler, men mange er redd for at også politiet og forsikringsselskapene skal kunne laste ned dataene. Foto: Rune Korsvoll
NOE Å FRYKTE?: Den svarte boksen registrerer blant annet kjøretøyets hastighet, bremstid og posisjon. Meningen er at data fra boksen først og fremst skal brukes på forskning for sikrere veier og biler, men mange er redd for at også politiet og forsikringsselskapene skal kunne laste ned dataene. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

I et svar til DinSide, sier samferdselsdepartementet at det er viktig at personvernet blir godt ivaretatt når bilene nå får en slik «svart boks».

Også i norske biler

Vi har spurt departementet om hvordan de skal sørge for at personvernet blir ivaretatt nå når bilene får svarte bokser som lagrer data rundt en trafikkulykke.

Departementet har mandag ettermiddag ikke svart på henvendelsen.

Allerede nå er det noen biler som kjører rundt med en slik boks. For helt nyutviklede modeller, har det vært krav om dette siden i fjor sommer. Nå skal den altså monteres i alle nye biler, ikke bare i EU, men også i de bilene som kommer til Norge.