Dieselgate:

EU mener alle bør kompenseres

Men Volkswagen mener at kravet er urimelig.

SKANDALE: I 2015 ble det avslørt at VW trikset med bilene med tanke på utslipp. I flere land har kundene blitt kompensert. Foto: NTB / Montasje: Pål Joakim Pollen
SKANDALE: I 2015 ble det avslørt at VW trikset med bilene med tanke på utslipp. I flere land har kundene blitt kompensert. Foto: NTB / Montasje: Pål Joakim Pollen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er seks år siden Dieselgate, der det ble avslørt at Volkswagen hadde installert programvare i en rekke av deres modeller, som gjorde at bilene i en kort periode slapp ut mindre NOx når de oppdaget at de ble målt.

Dermed kom de på den riktige siden av utslippskravet, selv om de reelt sett slapp ut mer NOx enn det lab-rapportene viste.

Fortsatt EU-press

EU har imidlertid ikke gitt seg med denne saken og presser nå på for at Volkswagen skal gi erstatning til alle kundene i EU-området.

– Det er seks år siden Dieselgate. Frem til nå har ikke alle forbrukere blitt kompensert. Det har vært rettsavgjørelser som har avslørt Volkswagens urette behandling av forbrukere, og allikevel er ikke bilprodusenten villig til å samarbeide med forbrukerorganisasjoner og finne passende løsninger for forbrukere. Som jeg skrev til selskapet i fjor, må alle forbrukere bli kompensert - ikke bare de som bor i Tyskland, sier justiskommisær Didier Reynders.

Har inngått forlik

Tidligere har Volkswagen gått med på å betale erstatning til berørte kunder i Tyskland – i et forlik ble 830 millioner euro fordelt på 235 000 bileiere, altså rundt 35 000 kroner per kunde. I USA ble det gjort tilsvarene forlik på 15 milliarder dollar fordelt på 475 000 kunder, eller da nesten 280 000 kroner på hver, ifølge E24. Også i Italia og Nederland er selskapet nylig dømt til å betale erstatning, men det er anket, ifølge mestmotor.se.

Volkswagen mener at erstatning utover det som er gitt er unødvendig, siden bilene i etterkant har blitt modifisert slik at de klarer utslippskravene.

– Selskapets standpunkt har ikke endret seg til tross for nylige avgjørelser fra EU og nasjonale domstoler, og det er derfor Kommisjonen og EUs forbrukermyndigheter øker presset, heter det seg i uttalelsen fra EU-kommisjonen.

Volkswagen har satt en dato for når de kommer til å produsere sin siste bensin-/dieselbil:

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer