EU har lenge jobbet med en lov som skal begrense hvor mye CO2 nye biler skal få lov til å slippe ut. Nå er loven godkjent og fasiten er 130 gram innen 2015. Loven skal implementeres stegvis fra 2012 og gjelder for biler solgt i Europa.
CO2-loven regulerer gjennomsnittlige utslipp fra hver enkelt produsent, hvilket i praksis vil si konsern. Utslippene regnes ut ved at man legger sammen alle solgte enkeltbiler fra hver produsent og regner ut gjennomsnittet fra disse.
Ikke tak
Det betyr at det ikke er noe tak på hvor mye hver enkelt modell kan slippe ut. Ei heller til hvert enkelt merke. Det er gjennomsnittet til alle solgte biler i konsernet som gjelder. På denne måten kan eksempelvis småbiler med lave utslipp være med på å redde større og mer luksuriøse biler med langt høyere utslipp fra samme konsern.
Fra 2012
I 2012 må 65 prosent av bilene klare gjennomsnittskravet på 130 gram. Dette tallet økes til 75 i 2013 og 80 i 2014. I 2015 må 100 prosent av de solgte bilene til sammen ha et gjennomsnittsutslipp på 130 gram CO2 per kilometer. Gjennomsnittelig utslipp på nybiler i Europa i dag ligger like i underkant av 160 gram. Vi snakker altså om en reduksjon på om lag 18 prosent.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger