Hver uke omkommer rundt 500 mennesker i trafikkulykker på veier i Europa. Det er omtrent det samme som om to passasjerfly krasjer hver uke og alle ombord blir drept. Det er en ny rapport fra European Transport Safety Council ( EUs trafikksikkerhetsråd, ETSC), som fastslår dette.

Dette vanlige elbil-problemet kan koste 10.000,-
Rapporten viser at EUs medlemsland sliter med å få ned antall drepte, som i 2017 kom opp i hele 25.250 mennesker. I tillegg ble 135.000 mennesker alvorlig skadd.
Siden 2013 er tallet bare redusert med tre prosent. Derfor foreslår nå ETSC en rekke tiltak i nye biler, lastebiler og busser som kan bidra til å redusere antall drepte med 2.000 personer i året.

Kan spare 25.000 liv
Blant de viktigste tiltakene er nødbremssystem, som kjenner igjen fot-gjengere og syklister og automatisk nødbremser når du er uoppmerksom, intelligent fartssperre, eller fartsholder som leser skiltene og tilpasser bilens hastighet etter disse og at alle biler klargjort for enkel installering av alkolås.
Hele listen over foreslått sikkerhetsutstyr
- Avansert nødbremssystem som standard (biler, varebiler)
- Intelligent fartssperre (biler, varebiler, lastebiler og busser)
- Klargjort for installasjon av alkolås (biler, varebiler, lastebiler og busser)
- Varsling for trøtthet og uoppmerksomhet (biler, varebiler, lastebiler og busser)
- Opptaksutstyr for data fra hendelser og ulykker (biler, varebiler)
- Nødstopp-signal som blinkende bremselys (biler, varebiler, lastebiler og busser)
- Sone med hodebeskyttelse for fotgjengere og syklister (biler, varebiler)
- System som holder bilen i kjørefeltet (biler, varebiler)
- Ryggekamera og sensorer som oppdager og varsler for hindringer bak (biler, varebiler)
- System som oppdager og varsler om myke trafikanter på siden (lastebiler og busser)
- Økt beskyttelse ved sidekollisjoner med stolpe (biler, varebiler)
- Større vinduer og bedre sikt til myke trafikanter fra førerplassen (lastebiler og busser)
EUs medlemsland har allerede gitt grønt lys for disse forslagene, EU-kommisjonen har sagt ja, mens organisasjonen til de europeiske bilprodusentene, ACEA, forsøker å svekke forslaget før det skal behandles av EU-parlamentet på nyåret.
- Dersom to passasjerfly hadde krasjet hver uke i Europa, ville reaksjonen fra publikum og politikere vært øredøvende. Sikkerheten i luftfarten har utviklet seg svært positivt de siste 50 årene. Nå trenger vi en tilsvarende satsing på sikkerheten på veiene, sier ETSC-sjef Antonio Avenoso.
- Dersom disse kravene til minimum-standard for utstyr i bilene blir vedtatt av EU-parlamentet, kan det spare 25.000 menneskeliv på veiene våre i løpet av 16 år, forklarer han.
Alkolås i busser fra nyttår
I Norge har Vegdirektoratet gjort en faglig vurdering av forslagene på listen. I en uttalelse til Samferdselsdepartementet konkluderer de med at de ser positivt på alle tiltakene.
- Her er det mange gode tiltak som etter vårt syn vil bidra positivt til trafikksikkerheten. Dersom dette blir vedtatt i EU, vil de ganske sikkert også bli implementert i Norge, sier avdelingsdirektør Espen Andersson i kjøretøyseksjonen hos Vegdirektoratet.

- Både kjøring i påvirket tilstand og kjøring med for høy hastighet vet vi gir mange alvorlige ulykker. Derfor er det viktig at EU nå vil kreve en felles standard for alle biler som gjør det enkelt å montere alkolås - også i vanlige firmabiler og privatbiler. Fra nyttår kommer det krav om dette i busser, og det jobbes med et slikt krav for drosjene, fortsetter Andersson.
Avdelingsdirektøren mener en intelligent fartsholder, som leser skiltene og tilpasser bilenes hastighet etter dette, vil være et viktig verktøy for å få ned ulykkene som skyldes høy fart
- Selv om føreren har mulighet til å slå av eller overstyre systemet, sier han.
Andersson mener også det er mye å hente på å designe lastebilene, slik at sikten blir bedre og føreren får en enklere jobb med å oppdage myke trafikanter på siden av bilen.

Vedtas av EU over nyttår
Nå ber ETSC-sjef Antonio Avenoso om at EU-parlamentet vedtar pakken av sikkerhetstiltak, uten at den vannes ut.

Førerkortet må fornyes - hvilken dato gjelder for deg?
- Vi vet at bilprodusenter jobber aktivt for å fjerne livreddende teknologi som intelligent fartsholder eller krav til større vinduer med bedre utsikt fra førerplassen i lastebiler. Kostnaden ved å svekke den foreslåtte pakken av sikkerhetsutstyr, kan telles i tapte menneskeliv, sier han.
