Mens elbiler i februar sto for over 40 prosent av det norske nybilsalget, henger resten av Europa etter. Mangel på incentiver og infrastruktur fra myndighetene gjør at de fleste europeiske landene har en lang vei å gå for å matche tilsvarende prosentvis elbilsalg som Norge.
Audi var tidlig ute med å annonsere «100 prosent elektrisk utstilling» i forkant av bilmessen i Genève, som akkurat er et tilbakelagt kapittel. Vi skal innrømme at vi lot oss lure til å tro at kanskje det var i år at man endelig kunne se den store hel-elektriske revolusjonen på messen. Men nei.
Sannheten er at over halvparten av de utstilte bilene var med elektrisk motor – men med støtteapparat i form av en forbrenningsmotor, i tillegg. Det ble fort tydelig i Genève at bilbransjen fortsatt sitter litt på gjerdet for å ta det store helelektriske steget, dog med beina over på den elektriske siden.
Positivt for nordmenn
Men dette trenger ikke å være en dårlig nyhet for norske bilkjøpere. Tvert imot.
For dem som fortsatt ikke klarer å få rekkevidde-regnskapet til å gå opp med behovet, er en ladbar hybridløsning det beste alternativet. Flere av modellene kommer nå med en såpass brukbar oppgitt rekkevidde, på ren strømkjøring, at det realistisk kan dekke hverdagsbehovet.
Og med insentiver på innkjøp får du fortsatt en prisreduksjon, sammenlignet til tilsvarende bil med ren forbrenningsmotor.

Endelig X3 ladbar hybrid
På BMWs stand på bilutstillingen i Genève sto hele seks oppgraderte ladbare biler:

- X3
- X5
- 2-serie
- 3-serie
- 5-serie
- 7-serie
Mest aktuell for Norge er X3. Vi har ventet så lenge på en hybrid-utgave av kompakt SUV-en at vi holdt på å gi opp. Da BMW viste sitt helelektriske iX3-konsept på bilutstillingen i Paris i fjor, var det lett å konkludere med at ledelsen fra Bayern hadde bestemte seg for å hoppe over en ladbar hybrid-versjon av sin populære X3.
X3 xDrive 30e har en elektrisk motor, sammen med en firesylindret bensinmotor, som gir en samlet effekt på 252 hestekrefter. En «boost» kan levere ytterligere 41 hestekrefter fra den elektriske motoren. Rekkevidden på ren strøm er på 50 km.
BMW 5-serie-hybriden 530e kom i 2018 og står for over 50 prosent av salget på 5-serie i Norge. Den overtok dermed bestselger-statusen fra 520d xDrive Touring.

På messen ble det endelig avduket en xDrive (firehjulstrekk-versjon) av den populære hybriden. Det store spørsmålet er om den endelig kommer som stasjonsvogn, også?
- Jeg vet mer enn jeg kan fortelle, men vi får veldig mye av det vi ønsker oss i tiden framover, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW til Dinside.
Jeg vet mer enn jeg kan fortelle, men vi får veldig mye av det vi ønsker oss i tiden framover Kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW
- Nøyaktig hvilke produkter som kommer, med hvilke egenskaper, kan jeg ikke dele her og nå. Men BMW skal ha minst 25 ladbare modeller på markedet innen 2025. Ti av disse er på veien innen 2020, så det ligger i kortene at det kommer en del vi ikke har sett enda.

30 prosent lengre rekkevidde
Rekkevidden er nå økt til 64 kilometer, for 530e, og 57 kilometer, for 530e med xDrive. Det er en økning på over 30 prosent. Rekkevidden har hittil vært såpass kort at «vinningen har gått opp i spinningen», mens undersøkelser viste at en stor andel lot være å lade sine plug in-hybrider til hverdagsbruk.

Med økt rekkevidde tror vi gulroten er der for å friste folk å koble på når bilen står.
- Mercedes annonserte at GLE snart kommer med 100 kilometer rekkevidde. Hva er BMWs svar på det?
- På X5 45e er vi på 80 kilometer. Jeg tror ikke vi kommer til å se noe særlig lengre rekkevidde enn 100 kilometer på ladbare hybrid. Da utspiller teknoligen sin rolle mot de rene elektriske bilene. En rekkevidde mellom fem og ti mil er en god løsning for mange, og i markedet markeder rundt om i verden som er i ferd med å elektrifiseres, er ladbare hybrider svært viktig, sier Marius Tegneby.

100 kilometer på strøm
Mercedes er i likhet med BMW på stor hybrid-offensiv. Innen 2022 skal elektrifiseringen gjelde samtlige modeller fra det tyske premium-merket.
Storkonkurrenten til BMW X3 xdrive 30e, GLC 300 e, ble snikvist kvelden før kvelden, men ikke på resten av messa. Rekkevidden på GLC er ikke offisiell ennå, men den anslås til rundt fem mil, etter den strengere WLTP-standarden. Det gjør kompakt-suven, i likhet med X3, til en svært attraktiv barnehagelevering-/hyttebil for familier.
Lang rekkevidde på plug-in, i likhet med sine konkurrentene, er fortsatt forbeholdt de store modellene hos Mercedes. GLE kommer etter det Dinside erfarer med 100 kilometers rekkevidde i løpet av året.

– Elektrifiserings-strategien til Mercedes består av tre parallelle løp. Det første innebærer å elektrifisere forbrenningsmotoren, såkalte mildhybrider med betegnelsen EQ Boost. Videre tilbys stadig flere Plug-in hybrider som gjør det mulig å kjøre utslippsfritt i byen uten å bli rammet av rekkeviddeangst på vei til hytta – og til slutt – helelektriske modeller som EQC, sier pr- og informasjonssjef Audun Hermansen i Mercedes-Benz Norge.
- Men hvor tror du krysningspunktet går for hybrid, kontra helelektrisk?
- Det kommer an på kostnadsreduksjonen på batterier og teknologiutvikling, men jeg skjønner godt de som snakker om en grense på 100 kilometer elektrisk rekkevidde, da det vil dekke hverdagsbehovet for svært mange kunder.
- Hvor den endelige grensen vil gå er vanskelig å si, men dersom en ren elbil tar deg 1000 km mellom hver ladning til en fornuftig pris, er det nærliggende å tenke at plug-in hybridene på det tidspunktet har utspilt sin rolle, forklarer Hermansen.

Helelektriske, med litt hjelp ...
Helelektrisk utstilling, sa Audi i pressemeldingen i forkant av messen. Vel, nesten ... Størst oppmerksomhet hos Audi gikk ikke overraskende nok til avduking av e-Tron sportback, Q4 e-Tron og råtassen GT e-Tron.
Men i bakgrunnen sto fire nye hybrider:

Se alle Audis
e-tron-nyheter
- Q5: Hakk i hæl til X3 og GLC er en ny ladbar Q5. Den får 300 hester, og seinere kommer den i en S-versjon med hele 367 hester. Denne vil være på plass rett etter sommeren, og vil bli et etterlengtet tilskudd i ei tid da A3 e-Tron og Q7 e-Tron mer eller mindre har ligget i dvale i påvente av WLTP. Både A3 og Q7 kommer tilbake som ladbare hybrider rundt årsskiftet med lenger rekkevidde.
- A8 L
- A7
- A6 Limousin
Audi venter fortsatt på WLTP-målingene, men etter det Dinside erfarer vil Q5 også ha en elektrisk rekkevidde på rundt 50 kilometer.
Vi har ikke fått noen uttalelse fra Audi om hvor langt de kommer til å strekke strikken når det gjelder rekkevidde for hybridbilene. Men Audi ligger nå godt foran sine største konkurrenter på elbil-fronten. Vi tipper det er der de kommer til å legge størst ressurser framover.
Perfekt mellomting
Så det ble ikke den store helelektriske revolusjonen i Genève i år, heller. Men for Norge er det en gledelig nyhet at de ladbare hybridene i premium-SUV-segmentet kommer med lengre rekkevidde.
Kombinasjon firehjulstrekk, høyreist bil og mulighet for helelektrisk kjøring i byen er perfekt for nordiske land, med utfordrende topografi og lange avstander mellom lademulighetene. Og for mange er det det eneste alternativ for å få hverdags-logistikken til å gå opp. Så lenge kjøpsincentivene beholdes fra staten, tror vi sterkt på salg av plug in-hybrider mot 2020.
Så får vi bare håpe at resten av Europa følger etter ...
