Europas største bilmerker

Nesten halvparten av Vest-Europas nybilkunder velger tyske biler. Men franske Renault kan skryte av å være Vest-Europas største bilmerke. Mercedes-Benz selger bedre enn Toyota.

Publisert
Sist oppdatert

For en nordmann byr den vest-europeiske salgsstatistikken på mange overraskelser. Som for eksempel at alle de tre franske bilmerkene er blant Vest-Europas seks mest populære merker. Og at Toyota gjør det dårligere enn Fiat og Mercedes-Benz. Mange vil nok også heve øyenbrynene over at Mini er større enn alle de amerikanske merkene til sammen - og at det selges flere Ladaer enn Chevroleter i Europa. Det faktum at det selges flere Porscher enn Daihatsuer er også et interessant fenomen, i likhet med det overraskende faktum at det i Vest-Europa selges flere Smart enn Saab. Og ville du ha tippet at våre naboer på kontinentet kjøper flere Jaguarer enn Subaruer?

Tyskerne leder foran Frankrike

Statistikken fra Automotive News Europe viser også at europeerne har en forkjærlighet for tyske biler. Av totalsalg på snaue 12,4 millioner personbiler ved utgangen av oktober, var nesten 5 millioner tyske. Til sammenligning klarte franskmennene å selge 3,1 millioner biler i Vest-Europa. Det franske tallet er imidlertid ganske imponerende, med tanke på at franskmennene kun har tre merker å spille på. Tyskerne har som kjent hånd om både Volkswagen, Ford, Opel, Mercedes-Benz, Audi og BMW.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer