Europeere vil ha større andel av SUV-markedet

Japanerne, koreanerne og amerikanere har de siste årene satset tungt på nye SUV-modeller, noe som har gitt klingende mynt i kassen. Nå vil de europeiske bilprodusentene ha en større andel av det lukrative SUV-markedet.

ALENE: Land Rover Freelander er for tiden den eneste europeiske SUVen i 300.000-kronersklassen.
ALENE: Land Rover Freelander er for tiden den eneste europeiske SUVen i 300.000-kronersklassen. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det europeiske SUV-markedet har økt kraftig de siste årene og vil i år lande på rundt 700.000 biler. Analytikere antar at SUV-salget allerede i 2008 vil runde millionen. Dette er utgangspunktet for at de europeiske bilprodusentene nå vil sette inn store ressurser på å ta igjen japanere og koreanere.

Kun Freelander

Det finnes riktignok flere europeiske SUVer allerede, deriblant BMW X5, Land Rover Discovery, Range Rover, Mercedes-Benz ML, Porsche Cayenne, Volkswagen Touareg og Volvo XC90. Disse modellene har imidlertid et viktig fellestrekk - de er forferdelig dyre. Faktisk finnes det kun to europeiske SUVer i 300.000-kronersklassen; Land Rover Freelander og Renault Scenic RX4. Sistnevnte er attpå til en utgående modell.

Tallrike japanske SUVer

Japanerne, derimot, kan skilte med en imponerende rekke av rimelige og kompetente firehjulstrekkere til folkelige priser. Blant disse er Honda CR-V, Mitsubishi Outlander, Nissan X-Trail, Subaru Forester og Toyota RAV4. I tillegg kommer de litt mindre aktuelle Mitsubishi Pajero Pinin og Suzuki Grand Vitara og Mazda Tribute.

Fem koreanere

Også koreanerne har satset tungt på høye firehjulstrekkere for folk flest. Blant disse er Kia Sportage og Hyundai Santa Fe. Hyundai kan i tillegg skilte med den noe dyrere nykommeren Terracan og kommer i løpet av neste år med Tucson, en bil som vil gå rett inn i "RAV4-klassen". Kia Sorento har i Norge havnet i 400.000-kronersklassen, men er likevel et synlig tegn på koreanernes storsatsing på høye firehjulstrekkere.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer