EUs mål for trafikksikkerhet i faresonen

Men i Norge blir vi flinkere til å holde oss innenfor hvitstripa.

FÆRRE DØR: EU sliter med å opprettholde nedgangen i antall dødsfall selvom statistikken går riktig vei.  Foto: NTB scanpix
FÆRRE DØR: EU sliter med å opprettholde nedgangen i antall dødsfall selvom statistikken går riktig vei. Foto: NTB scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Tall fra European Transport Safety Council (ETSC) viser at EUs mål om færre drepte og skadde i trafikken foreløpig ikke går raskt nok i riktig retning.

Færre drepte

Tiltross for at målet foreløpig ikke skimtes, har det fra årlige antall dødsfall i trafikken i EUs 28 medlemsland blitt redusert fra omlag 75.000 i 1990, til cirka 26.000 i fjor.

Det foreligger et mål på 15.800 drepte i trafikken innen 2020. Etter fallet på reduksjonen i 2014, betyr det at det frem til 2020 nå må være et årlig gjennomsnittlig fall på 8 prosent skriver Transportøkonomisk institutt (TØI).

Les også: Her er de tryggeste bilene

Bedre her til lands

Vi er riktig nok ikke medlem av EU, men ETSC har likevel valgt å følge Norge, og 3 land til i tillegg til de 28 EU medlemslandene.

Norge var tredje beste land, kun overgått av Malta og Luxembourg i 2014.Årlig har i gjennomsnitt 172 personer mistet livet i trafikken i Norge de siste fem årene.

Å gå fra 187 i 2013 til 152 i 2014 må sies å være et steg i riktig retning.

Fortsatt nedgang

Ser man på samme periode tre år tilbake i tid, er 2015 det beste året.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer