F1-gir på C3

Citroen C3 er den første bilen fra PSA Peugeot Citroen som er utstyrt med den nye girkassen. Girkassen levers kun sammen med 1,6-liters motor.

Publisert
Sist oppdatert

Med den nye girkassen fra Citroen har du to valg. Du kan kjøre bilen som en vanlig automatgiret bil eller du kan gire selv med spaker bak rattet. For sikkerhetsskyld nevner vi at Sensodrive, som det heter, kun krever to pedaler, gass og brems. Venstrefoten er dermed fullstendig fritatt for arbeid.

Motoren i testbilen er den sterkeste i C3-programmet med 110 hestekrefter. Det er en 1,6-liters motor med 16 ventiler og to overliggende kamaksler. Dreiemomenet er 147 newtonmeter.

God i manuell

Manuell funksjon betjenes med nedgiring på venstre side av rattet og oppgiring på høyre. Spakene er lange og du rekker dem med fingertuppene uten å skifte grep på rattet når du svinger. Hvis du vil gire med girspaken er det også mulig. Selv med manuell funksjon innkoblet girer den selv helt ned til førstegir når farten minsker. Under kjøring er det lurt å slippe opp gasspedalen ved girskift. Da sjalter den lett og mykt. Du kan også holde gassen i bunn under giring, men da fjerner bilen selv effekt og det stopper litt opp.

Når du girer ned ved nedbremsing, eller for skifte gir til en forbikjøring gir bilen litt gass. Den ruser motoren litt. Det høres ganske frekt ut og er kanskje litt nyttig, men fotgjengerne snudde seg nervøst når det brummet bak dem.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer