Færre farlige bilførere

Det har vært en tydelig nedgang i sjåfører som bruker mobilen bak rattet eller kjører i fylla. Det viser UPs tall for første halvår i år.

HAR LATT SEG SKREMME?: I år har det vært en stor nedgang i antall bilister som er tatt for å bruke mobilen mens de kjører. En del har nok latt seg skremme av boten på 5000 kroner som ble innført 1. januar. Foto: UP
HAR LATT SEG SKREMME?: I år har det vært en stor nedgang i antall bilister som er tatt for å bruke mobilen mens de kjører. En del har nok latt seg skremme av boten på 5000 kroner som ble innført 1. januar. Foto: UP Vis mer
Publisert

Å slå ned på bilførere som kjører for fort, bruker mobiltelefon bak rattet eller kjører i ruspåvirket tilstand, er prioriterte oppgaver for politiet.

Utrykningspolitiet har sett på tallene for første halvår i år og her finnes det en del lyspunkter som tyder på at færre bilførere har en farlig atferd bak rattet.

Færre med mobil

Tallet på antall bilførere som er tatt for ulovlig bruk av mobiltelefon bak rattet gikk ned med 14 prosent første halvår, sammenliknet med samme periode i fjor.

Mye kan tyde på at bilistene har latt seg skremme av at det 1. januar 2021 kom det nye forskrifter for dette og boten økte fra 1700 til 5000 kroner, samt at du nå får tre prikker i førerkortet.

Ifølge UP-sjef Steven Hasseldal er det fortsatt for tidlig å si om det er disse endringene som har ført til at færre lar seg friste til å bruke mobilen mens de kjører.

FÆRRE TRAFIKKDREPTE: Så langt i år har 29 personer mistet livet på norske veier. I samme periode i fjor omkom 46 mennesker. Økt politi-innsats mot fart, rus og uoppmerksomhet kan være en del av forklaringen. Foto: UP
FÆRRE TRAFIKKDREPTE: Så langt i år har 29 personer mistet livet på norske veier. I samme periode i fjor omkom 46 mennesker. Økt politi-innsats mot fart, rus og uoppmerksomhet kan være en del av forklaringen. Foto: UP Vis mer

Færre råkjørere

Antall førere som ble anmeldt for kjøring i ruspåvirket tilstand gikk også ned med 12 prosent første halvår. Skjenkestopp og færre sosiale sammenkomster som følge av korona-restriksjoner er trolig en del av forklaringen, tror politiet. Noe av nedgangen kan også skyldes at færre testes.

Når det gjelder fartsovertredelser, så er riktignok tallene hittil i år 7 prosent høyere enn på samme tid i fjor. UP tror at dette kan ha sammenheng med korona-nedstengningen av samfunnet, mindre trafikk på veiene og at fartsnivået dermed kan ha gått opp.

GLEDELIG NEDGANG: - Selv om det har vært en nedgang i antall drepte, er ikke utviklingen like god når det gjelder hardt skadde, konstaterer UP-sjef Steven Hasseldal. Foto: UP
GLEDELIG NEDGANG: - Selv om det har vært en nedgang i antall drepte, er ikke utviklingen like god når det gjelder hardt skadde, konstaterer UP-sjef Steven Hasseldal. Foto: UP Vis mer

Flere mindre lovbrudd

Det har imidlertid vært en nedgang i de alvorligste fartssakene som resulterer i førerkortbeslag eller tre prikker i førerkortet. Antall førerkortbeslag gikk ned med 7 prosent første halvår i år. Mindre fartsovertredelser, som ikke gir prikker i førerkortet, økte imidlertid med hele 33 prosent.

Antall drepte i trafikken har gått tydelig ned. Første halvår i 2020 omkom 46 mennesker i trafikken. UPs foreløpige tall for i år, viser at 29 personer så langt i år har mistet livet på norske veier.

Mange hardt skadde

- Selv om det har vært en nedgang i antall drepte, så er utviklingen ikke like god hva angår hardt skadde, sier UP-sjef, Steven Hasseldal.

- Vi håper på en nedgang også for denne gruppen i år, men det er for tidlig å si, da det er inntil fire måneders forsinkelse på disse tallene. Vår oppfordring er at du kjører rusfri, overholder fartsgrensene, bruker bilbelte og er en oppmerksom sjåfør, sier UP-sjefen til Dinside.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer