Familiebil og miljøvidunder

Ny tolkning av en av Renaults spesialiteter: Den fleksible familiefrakteren.

Publisert
Sist oppdatert

Som et mer personbil-aktig alternativ til minibussen eller de såkalte minivans, ble flerbruksbilen oppfunnet en første gang på 1950-tallet med biler som Fiat Multipla og Lloyd LT 600.

80-tallskonsept

Tidlig på 80-tallet ble formelen hentet frem igjen. I USA var det Dodge med Voyager - og etterhvert Grand Voyager, (som også kom i variantene Chrysler Voyager og Plymouth Caravan), som gjenoppfant konseptet; i Europa var det Renault, som lanserte Espace i 1984, få måneder etter at Chrysler-konsernet hadde lansert Voyager. Men Espace-ideen og den grunnleggende designen hadde oppstått allerede i 1978.

Futuristisk

Renault har gjort MPVen (flerbruks- og fleksibilen) til en av sine spesialiteter, og det er derfor ikke overraskende at de på bilutstillingen i Paris i høst vil vise en futuristisk tolkning av temaet. Denne heter Ondelios og fremstår som en tidsriktig og miljøbevisst skapning med noen designhint til tidligere tider (spesielt fronten, som kan minne om en modernisert Tatra). Denne bilen leder også tankene mot Spykers spektakulære "Paris-Peking"-konsept som vi så første gang på Genève-utstillingen i 2006.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer