Fant mystisk prishopp

Belgisk avis beskylder tjenesten for å justere prisene basert på batterivå. Uber benekter dette.

UBER: Persontransporttjenesten Uber beskyldes for å gi kundene ulike priser basert på informasjon om mobilene deres. Foto: Klaudia Radecka/NurPhoto/Shutterstock/NTB
UBER: Persontransporttjenesten Uber beskyldes for å gi kundene ulike priser basert på informasjon om mobilene deres. Foto: Klaudia Radecka/NurPhoto/Shutterstock/NTB Vis mer
Publisert

Har du opplevd at det er ulike priser på Uber på mobilen til vennen din og din egen?

Ifølge den belgiske avisa Dernière Heure (krever innlogging) opererer Uber med ulike priser avhengig av hvor mye strøm det er på mobilen hos den som bestiller.

Saken er også omtalt av The Brussels Times.

Fikk ulike priser

Avisa har undersøkt prisene hos tjenesten ved at de la inn to identiske forespørsler med henting og levering på samme adresse.

Den ene mobilen var ladet til 84 prosent, mens den andre bare hadde 12 prosent.

Dette var prisoverslagene avisa fikk i Uber-appen på de to enhetene:

  • Mobil 1 med 84 prosent: 16,60 euro (194 kroner)
  • Mobil 2 med 12 prosent: 17,56 euro (205 kroner)

- Villige til å betale mer

Dette er for øvrig ikke første gang det dukker opp påstander om at Uber gir ulike priser basert på mobilens ladenivå.

I 2016 uttalte selskapets tidligere leder for økonomisk forskning, Keith Chen, at de har funnet ut at kunder med lite batteri igjen, er villige til å betale mer.

Under intervjuet med radiokanalen NPR nektet imidlertid Chen for dette.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.