Fantastisk diesel-motor til Norge

Toyota beviser nok en gang at de er langt fremme på motorteknologi-fronten. Den japanske gigantens nye dieselmotor imponerer.

Publisert
Sist oppdatert

Den 1. januar 2005 trer miljøkravet EU4 i kraft. Etter denne datoen vil det ikke bli mulig å typegodkjenne biler som ikke tilfredsstiller EU4-kravene i Europa. Sammenlignet med dagens EU3-krav innebærer EU4 for dieselmotorenes vedkommende en halvering av nitrogenoxid- (NOx) og partikkelutslippene.

Først ute

Men EU4 var åpenbart ikke noen uoverkommelig utfordring for Toyota. For allerede i sommer, da nye Toyota Avensis ble introdusert her i landet, var den tilgjengelig med en ny dieselmotor, D-4D. Denne tilfredsstiller EU4-kravene fullt ut og er dermed den første EU4-dieselen i handel i Europa.

Men Toyota gir seg altså ikke med det. Allerede til neste år kommer Toyota Avensis D-4D D-CAT. D-CAT er en forkortelse for Diesel Clean Advanced Technologies og er en betegnelse på en ny treveis NOx-lagringskatalysator.

90 prosent reduksjon

Når D-CAT kombineres med den allerede rene D-4D motoren, blir resultatene imponerende. D-CAT sørger for at D4-D motoren reduserer utslippene av NOx med ytterligere 50 prosent og partikkel-utslippene med utrolige 90 prosent. Dermed er denne dieselmotoren den uten sammenligning reneste dieselmotoren på markedet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer