For å få i gang den tyske økonomien har den tyske regjeringen presentert en krisepakke på 500 milliarder kroner, hvorav en stor del skal gå bilindustriens vei. En av tiltakene, som kom i kraft 14. januar, går ut på at tyske bileiere kan vrake biler mot en pant på 25.000 norske kroner.
Dette er over seksten ganger så mye som vrakpanten i Norge, i et land hvor bilprisene er opp til halvparten av de norske.
For å få den høye vrakpanten må bilen være eldre enn ni år, du må ha eid den i minst ett år, og du må bytte den ut med en nyere bil som klarer kravene i Euro 4, en europeisk utslippsstandard for nye biler.
I følge NRK er det 16 millioner biler i Tyskland som er over ni år gamle, og 15 milliarder kroner skal gå til å finansiere utskiftningen av den tyske bilparken.
Fjern avgiften!, sier NAF
Miljøtiltak
Ved å kreve at panten gis mot kjøp av en nyere og mer miljøvennlig bil, gir ikke bare krisepakken ny giv til den tyske bilindustrien, men det er også forventet at den kan bidra til et bedre miljø.
Miljøorganisasjoner Framtiden i Våre Hender er derimot usikker på hvor mye av dette som i praksis vil gagne miljøet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger