BMW forbereder seg aktivt til lanseringen av neste generasjon helelektriske modeller, i 2020 og 2021. Sammen med BMW iX3, som lanseres neste år, ser vi på disse bildene også tungt kamuflerte eksemplarer av kommende BMW i4 og BMW iNext - som begge deltar i det intensive testprogrammet. Dette foregår ved BMWs testsenter i Arjeplog i Sverige.
– Vi vet mange er nysgjerrige på våre neste helelektriske modeller. De levende bildene fra vinterens tester vitner om at dynamikk og kjøreglede venter, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby hos BMW Group Norge.


Elektrisk Kia Soul kjørt i sprengkulde
Hard vintertesting
BMW forteller at de tre prototypene har blitt testet under ekstreme vær- og veiforhold i randsonen av polarsirkelen, gjennom en rekke omfattende øvelser.
Bilene kjører på islagte innsjøer og på snø i bitende kulde, for å presse de elektriske motorene og høyspenningsbatteriene til det mest ekstreme. Erfaringene tas følgelig med videre når serieproduksjonen av de tre modellene starter de neste årene.

BMWs elektriske SUV lover god rekkevidde
Første el-SUV kommer snart
BMW iX3 lanseres i 2020, og blir ifølge BMW den første bilen med femte generasjon BMW eDrive-teknologi. Den elektriske motoren får en effekt på over 270 heste-krefter som henter energi fra en batteripakke, som skal ha en netto kapasitet på over 70 kWt. Batteriet er dimensjonert for å kunne hurtiglades med en effekt på opptil 150 kW, og rekkevidden som loves er over 400 kilometer, målt etter den nye WLTP-standarden.
BMW opplyser videre at iX3 blir den første modellen som blir produsert i Kina, av joint venture-selskapet BMW Brilliance Automotive, for global eksport.

60 mil rekkevidde!
I 2021 lanseres BMW i4. Testbilen på bildene ser ut til å være basert på 4-serie Gran Coupé, en sedan med kupé-fasong - eller firedørs kupé, som BMW og Mercedes ynder å kalle slik design. BMW lover et høyt nivå av både ytelse og kjørekomfort - noe som burde være en selvfølge for kunder av merket.
Også den kommende i4 skal utstyres med femte generasjon BMW eDrive-teknologi. Denne kommende modellen skal kunne gjøre unna sprinten fra 0 til 100 km/t på knappe fire sekunder og ha en topphastighet på over 200 kilometer i timen.
Og her slår BMW til med et knall-argument for bilen: Rekkevidden skal nemlig bli over 600 kilometer - også den målt etter WLTP-metoden. BMW i4 vil bli produsert på BMWs fabrikk i München, i Tyskland.

Større el-SUV i 2021
I 2021 lanseres også bilen BMW beskriver som sitt kommende teknologiske flaggskip, BMW iNext, som vi omtalte da den ble vist som konseptbil på bilutstillingen i Genève ganske nylig.
Modellen får proporsjonene til en luksuriøs SUV og en rekke innovasjoner innen design, autonom kjøring og tjenester. BMW iNext får en rekkevidde på over 600 km, målt etter den nye WLTP-metoden, og vil bli produsert på BMWs fabrikk i Dingolfing i Tyskland.

___
