Får trøbbel etter billeie i ferien

Slik øker du sjansene for å unngå å havne i leiebilfella.

SJEKK PRISENE:Det er lurt å vite hva den totale prisen er før man står i skranken og skal betale. Styr også unna unødvendige og dyre forsikringer. Foto: MORTEN MOUM
SJEKK PRISENE:Det er lurt å vite hva den totale prisen er før man står i skranken og skal betale. Styr også unna unødvendige og dyre forsikringer. Foto: MORTEN MOUM Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Leiebil i utlandet kan ved første øyekast se veldig billig ut, men ikke la deg lure. Forbruker Europa kan melde om at det er mange som kontakter dem på grunn av uventede ekstrakostnader og krav for angivelige skader etter at de har leid en bil i Europa og andre steder i verden.

- Mange blir tilbudt tilleggsforsikringer når de skal hente bilen og klager på kjøpepress. Ved å sjekke dine egne forsikringer og hva de dekker, så kan du spare penger, sier direktør Ragnar Wiik ved Forbruker Europa.

Du bør altså undersøke hvilke forsikringer du har, og hva de eventuelt dekker. Reiseforsikringer dekker som oftest tyveri i bilen. Dermed er det ikke nødvendig med en ekstra bagasjeforsking.

Normalt dekker ulykkesforsikringen din skader, hvis du har huket av for førerulykkesforsikring for leiebil i utlandet.

Les også: Flere tips til bilferien

Finn ut av hva du trenger

Det kan være lurt å lage en oversikt over hva du trenger av ekstrautstyr på forhånd, slik at du får den totale prisen ved bestilling og slipper unna mindre hyggelige overraskelser når leiebilen skal hentes ut etter en lang flyreise.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer