EuroNCAPs kollisjonstester blir stadig tøffere. Tidligere dreide det meste seg om sikkerheten til passasjerene når en krasj var et faktum. Nå legges det mer og mer vekt på bilenes utstyr og evne til å unngå at kollisjoner oppstår.
Resultatene fra testene som er gjennomført det siste halve året, viser at de aller fleste elektriske bilene på markedet klarer toppscore fem stjerner.
Riktignok med litt varierende poengsum i de forskjellige kategoriene som er sikkerhet for de voksne passasjerene, sikkerhet for barna i bilen, sikkerheten for de myke trafikantene på veien og for sikkerhetsutstyret som skal hindre at en kollisjon oppstår.

Million-kø for denne
Prestasjonene i de enkelte disiplinene kan du studere nærmere i tabellen under.
Tesla-skryt
Bilen som får mest skryt av alle, er Tesla Model Y. Den beskytter både barna og de vokse i bilen svært godt i den krasj. Det som imponerer testerne mest, er bilens evne til å ikke havne i ulykker:

- Model Y, som bygges på Teslas Gigafactory i Berlin, får en imponerende score på 97 prosent for sikkerheten til de voksne og en nesten perfekt 98 prosent score for sikkerhetsutstyret som skal forhindre kollisjoner. I vår test på bane presterer kamera-systemet i Model Y utrolig bra for å forhindre kollisjoner med andre biler, syklister og fotgjengere, sier EuroNCAPs generalsekretær Michiel van Ratingen.

Kan åpne seg i fart
BMW-stryk
En bil som ikke imponerer like mye, er BMWs nye, elektriske i4. Den viser at luksus og høy pris ikke nødvendigvis betyr bedre sikkerhet. Den beskytter passasjerene bra, men er utstyrt med de samme sensorene som BMW 3-serie, som EuroNCAP testet i 2019. Den presterer dårlig i noen situasjoner der systemet bør klare å forhindre at kollisjoner oppstår. Resultatet blir bare fire stjerner.

Strengere fra nyttår

Slaktes i krasjtest!
Fra nyttår blir testene til EuroNCAP enda et hakk strengere og det blir vanskeligere å få toppkarakteren fem stjerner.
Van Ratingen forklarer:
17 elbiler i kollisjonstest
Modell | Stjerner | Voksne | Barn | Myke trafikanter | Sikkerhetsutstyr |
Tesla Model Y | 5 | 97 | 87 | 82 | 98 |
Hyundai Ioniq 6 | 5 | 97 | 87 | 66 | 90 |
Smart #1 | 5 | 96 | 89 | 71 | 88 |
Mercedes-EQ EQE | 5 | 95 | 91 | 83 | 85 |
Tesla Model S | 5 | 94 | 91 | 85 | 98 |
VW ID.Buzz | 5 | 92 | 87 | 60 | 90 |
Volvo C40 Recharge | 5 | 92 | 89 | 70 | 89 |
Byd Atto 3 | 5 | 91 | 89 | 69 | 74 |
Nio ET7 | 5 | 91 | 87 | 73 | 95 |
Kia EV6 | 5 | 90 | 86 | 64 | 87 |
Lucis Air | 5 | 90 | 91 | 78 | 84 |
Subaru Soltera | 5 | 88 | 87 | 79 | 91 |
Toyota bZ4X | 5 | 88 | 87 | 79 | 91 |
Nissan Ariya | 5 | 86 | 89 | 74 | 93 |
MG 4 Electric | 5 | 83 | 80 | 75 | 78 |
*Kia Niro EV | 4/5 | 91 | 84 | 76 | 79 |
BMW i4 | 4 | 87 | 87 | 71 | 64 |
Kilde: EuroNcap *=Kia får 4 stjerner uten og 5 med sikkerhetspakke
- I 2023 vil EuroNCAP fokusere på en rekke nye forhold i bilene. For eksempel skal vi teste bilenes evne til å nødbremse automatisk for motorsykler. Vi ser også på den passive sikkerheten til fotgjengere og syklister med krav om at bilene får «myke» soner der disse myke trafikantene vil kunne treffe bilen i et sammenstøt.