Årsaken er en mulig overoppheting og etterfølgende deformasjon av inntaks-manifolden. Varsellampe for motoren kan bli tent, motoren kan miste effekt eller stoppe. I verste fall kan det oppstå en begrenset brann i motorrommet, forklarer en talsmann for Volvo til det tyske nettstedet Auto Service Praxis.

Kan smelte
- Volvo Cars sine undersøkelser har påvist at i svært sjeldne tilfeller kan innsugningsrøret til motoren, som er laget av plast, smelte og deformeres. I ytterste konsekvens er det en mulighet for at en lokal brann kan oppstå i motorrommet, men dette er svært sjeldent, sier PR- og kommunikasjonssjef Erik Trosby i Volvo Car Norway til Dinside.
Han presiserer at denne tilbakekallingen gjøres som et forebyggende tiltak. Tilbakekallingen gjøres fordi sikkerhet er av høyeste prioritert for Volvo.

Tilbakekaller én million biler grunnet brannfare
9.200 norske biler
I Norge gjelder tilbakekallingen 9.219 biler, fra modellåret 2014-2019. Alle de berørte bilene har dieselmotor med fire sylindre. Dette er modellene det gjelder:
- V40/V40CC
- S60/S60CC
- V60/V60CC
- V70
- S80
- V90/V90CC
- S90
- XC60
- XC70
- XC90
Eierne av disse bilene blir kontaktet og vil få feilen utbedret hos sin respektive forhandler, ifølge Trosby. Oppstart på utbedringene skjer i høst.
Alle Volvo-forhandlere har tilgang til et system på fabrikken, som viser hvilke biler som er omfattet, om aktuelle biler har vært inne til oppdatering eller om feilen ikke er utbedret. Frittstående forhandlere og verksteder har ikke denne tilgangen, skriver Auto Service Praxis.


Dette ødelegger lakken på bilen
Også Mercedes og Audi
Volvo er for øvrig ikke den eneste premiumbil-produsenten som må kalle tilbake biler med feil i disse dager.
Nylig opplyste Porsche at de kaller tilbake 336.858 biler av modellene Cayenne og Panamera, på grunn av en dårlig holdbarhet i en plastdel i giroverføringen.
I Tyskland har myndighetene pålagt Daimler å kalle tilbake 60.000 dieselbiler, fordi undersøkelser har avslørt at de er utstyrt med en mykvare som har til hensikt å forstyrre avgassmålingene.

Rust på BMW
Bare få måneder etter at elektriske Audi e-Tron kom på markedet, må 1.644 av bilene tilbake på verksted. En dårlig kabeltetting ved ladekontakten kan føre til at det trenger vann inn i batteriet.

Bilene vi gleder oss til i høst
Og til slutt BMW: Fabrikken må ta over 500.000 biler av 5- og 6-serien, bygget mellom 2002 og 2010, tilbake på verksted.
I sjeldne tilfeller, som det heter, kan langvarig effekt av vibrasjoner, skiftende temperatur, fuktighet og salting, føre til rust på kontakter i det elektriske systemet. Det kan blant annet gi problemer med å starte bilen.
