BMW i3

Fare for brann

BMW kaller nå tilbake elektriske BMW i3 på grunn av en produksjonsfeil i det store batteriet som kan gi økt risiko for brann.

KALLES TILBAKE: Rundt 11 000 BMW i3 er solgt i Norge i den perioden som er berørt av tilbakekallingen. Om alle disse har batterier som kan overopphete, har BMW Norge ikke svart oss på. Foto: Rune Korsvoll
KALLES TILBAKE: Rundt 11 000 BMW i3 er solgt i Norge i den perioden som er berørt av tilbakekallingen. Om alle disse har batterier som kan overopphete, har BMW Norge ikke svart oss på. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

BMW i3 har i mange år vært en av de mest populære elbilene i Norge. Den var med på å starte det norske elbil-eventyret da den kom til Norge i 2013, men har nå gått ut av produksjon. De siste bilene ble levert til norske kunder før sommeren.

Da Elbilforeningen nylig spurte sine medlemmer om hvor fornøyde eierne var med bilene sine, lå i3 helt i toppen sammen med Tesla Model 3. Kia e-Niro og Tesla Model Y.

TIDSREISE: BMW ser på en autonom fremtid som en anledning til å gjøre bilreise enda mer komfortable, luksuriøs og personlig. På CES 2020 tok vi en tidsreise for å kjenne på fremtidens bil interiør. Vis mer

Nå tilbakekaller BMW den populære elbilen. Det melder EUs varslingssystem om tilbakekallingen som nå pålegges BMW. I meldingen heter det at «en feil i produksjonen av høyspentbatteriet kan føre til at moduler i batteriet kan overopphete, noe som øker risikoen for brann».

11 000 i Norge

De BMW i3 modellene som er berørt, er produsert mellom 26. oktober 2018 og 31. august 2021.

BATTERISJEKK: Ifølge EUs varslingsorgan Rapex, kan en feil i produksjonen av batteriet gi økt fare for brann. Foto: BMW
BATTERISJEKK: Ifølge EUs varslingsorgan Rapex, kan en feil i produksjonen av batteriet gi økt fare for brann. Foto: BMW Vis mer

Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken, ble det solgt rundt 11 000 BMW i3 i Norge i den perioden som omfattes av tilbakekallingen. Det er imidlertid bare 20 av disse som skal være berørt av tilbakekallingen, ifølge kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i NMW Norge.

- De berørte eierne vil bli kontaktet direkte av oss om kort tid, for å sjekke om det er behov for å bytte ut enkelte celler i batteriet, sier Tegneby.

Flere kan brenne

BMW er ikke alene om tilbakekalling på grunn av brannfare denne uka. Fiat 500 Hybrid, som det så vidt vi vet ikke er solgt noen av i Norge gjennom offisielle kanaler, kan ha en ødelagt elektrisk krets i forbindelsen til batteriet. Citroën C4, Jumpy og Spacetourer, kan også ha feil på ledningsnettet som kan gi økt fare for brann.

Her er det imidlertid bare snakk om 427 produserte biler totalt.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer