Infotainmentskjermer i bil

- Farligere enn mobilen bak rattet

Boten for bruk av mobil bak rattet økte nylig til 5000 kroner. Nå advarer eksperter om at de store skjermene i nye biler er enda farligere.

TIKKENDE BOMBE: Mange eksperter tipper nå at de store skjermene i moderne biler kan være tikkende bomber i ulykkesstatistikken. Foto: Rune Korsvoll
TIKKENDE BOMBE: Mange eksperter tipper nå at de store skjermene i moderne biler kan være tikkende bomber i ulykkesstatistikken. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I moderne biler må det meste fra radio til varmeapparat og navigasjon styres fra store berøringsskjermer på dashbordet. I noen biler kan skjermene allerede brukes til å laste ned e-poster, bilder og videofilmer. Problemet er at de nye skjermene ofte er vanskelige å betjene og krever mye oppmerksomhet fra sjåføren. Oppmerksomhet som heller bør være på veien.

Tesla verst

NAFs søsterorganisasjon i USA, AAA, har undersøkt moderne biler for å se hvor enkle eller vanskelige de nye skjerm-systemene er å betjene.

Av 30 undersøkte biler, fikk 23 karakteren «krevende» eller «svært krevende». I den siste kategorien finner vi Tesla Model S og Volvo XC60. Blant de minst krevende er Toyota Camry og Corolla.

Stjeler oppmerksomhet

Marshall Doney, er sjefen for AAA, og er klar i sin tale når det gjelder de nye skjermene:

ENORME SKJERMER: Så langt er det kinesiske Byton som har tatt kaka når det gjelder størrelsen på skjermer i bilen. Foto: Byton
ENORME SKJERMER: Så langt er det kinesiske Byton som har tatt kaka når det gjelder størrelsen på skjermer i bilen. Foto: Byton Vis mer

- Bilførerne vil ha teknologi som er sikker og enkel å bruke. Mange av de egenskapene som er lagt inn i skjermene på moderne biler er alt for kompliserte og av og til frustrerende å bruke. De tar oppmerksomheten vekk fra veien på en farlig måte, sier AAA-sjefen.

24 sekunder å bytte kanal

Testene til AAA viser at det med en slik skjerm i gjennomsnitt tok 24 sekunder å bytte radiokanal. I eldre biler med vanlig radio tok det to sekunder. Å taste inn en adresse i navigasjonssystemet tok i gjennomsnitt 40 sekunder.

Du tar neppe blikket fra veien hele tiden mens du taster på skjermen, men i løpet av ett sekunds uoppmerksomhet i 90 km/t, har bilen din forflyttet seg 25 meter. Dukker det plutselig opp noe uforutsett, kjører du minst 50 meter før du klarer å stoppe bilen, reaksjonstid og bremsestrekning inkludert.

VERRE ENN MOBILEN: - Berøringsskjermene er like farlige – trolig enda farligere – enn mobiltelefonen. Skjermene blir større, med stadig flere funksjoner som må styres fra menyer, under-menyer og under-under-menyer. Det stjeler mye oppmerksomhet, mener bilekspert Håkan Matson. Foto: Privat
VERRE ENN MOBILEN: - Berøringsskjermene er like farlige – trolig enda farligere – enn mobiltelefonen. Skjermene blir større, med stadig flere funksjoner som må styres fra menyer, under-menyer og under-under-menyer. Det stjeler mye oppmerksomhet, mener bilekspert Håkan Matson. Foto: Privat Vis mer

Den nye livsfaren

En av Sveriges og Europas fremste biljournalister og tidligere president i den europeiske Car of the Year-juryen, Håkan Matson, går også hardt ut mot skjerm-hysteriet. I sin blogg kaller han de moderne berøringsskjermene den nye livsfaren i trafikken.

- Berøringsskjermene i moderne biler er like farlige – trolig enda farligere – enn mobiltelefonen. Skjermene blir større, med stadig flere funksjoner som må styres fra menyer, undermenyer og under-under-menyer. Du skal bare legge inn en adresse i navigasjonen, bare justere temperaturen, bare bytte radiokanal eller bare justere innstillingen av massasjen i setene.

Det stjeler farlig mye oppmerksomhet fra veien, sier Matson, og legger til:

Tikkende bombe

- Mange av sjefene i bilindustrien snakket for ti år siden om en «iPad på hjul». Jeg må innrømme at også jeg falt for den nye teknologien … til å begynne med. Jeg trodde at mange av funksjonene skulle gjøre livet om bord i bilen enklere og sikrere. I virkeligheten har det blitt tvert om, sier Mattson, som i tillegg til egne erfaringer støtter seg på undersøkelsen til AAA.

LESE AVISER: Du kan legge inn en adresse i navigasjonen, justere temperaturen, bytte radiokanal eller justere innstillingen av setene, lese avisen. Foto: Rune Korsvoll
LESE AVISER: Du kan legge inn en adresse i navigasjonen, justere temperaturen, bytte radiokanal eller justere innstillingen av setene, lese avisen. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Nå frykter også stadig flere forskere at distraksjon og uoppmerksomheten bak rattet kan være en tikkende bombe i ulykkesstatistikken. I Norge har vi en positiv utvikling med under 100 drepte i trafikken i fjor. Antall hardt skadde synker imidlertid ikke tilsvarende.

25 000 drepte

I flere land går utviklingen ikke lenger i riktig retning. Det til tross for at moderne biler har fått viktig sikkerhetsutstyr som automatisk nødbrems for andre biler og fotgjengere og aktiv filholder som hjelper deg å holde bilen i riktig kjørefeltet. De siste årene har rundt 25 000 mennesker blitt drept på veier i EU. Nedgangen har stoppet opp.

- Det er veldig skuffende at antall drepte på veiene våre knapt går ned. Vi har nå hatt flere år på rad uten at vi har klart å redusere antall drepte, kommenterer Antonio Avenoso, som er sjef for EUs trafikksikkerhetsorgan ETSC, som tror uoppmerksomhet bak ratte er en av de viktigste årsakene til mange av de alvorlige ulykkene.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer