Da Dinside for noen uker siden skulle teste bildelingskonseptet til Din Bybil fra Vy, i Oslo, ble vi møtt av et skremmende syn - en gul lapp, blafrende i vinden under den ene vindusviskeren.
Au da, tenkte vi - men dette er da ikke vår skyld? Ikke er det vår bil, og ikke har vi sett den før. Oppsiktsvekkende nok, var dette også på bilens egen parkeringsplass. Hvordan kunne vi få bot der? Forvirrende!
– Det er merkelig at en av våre biler har fått bot på en Bybil-parkeringsplass. Kanskje har kunden bare latt den ligge der fra en tidligere feilparkering, sier digitalmarkedsfører Christine Mollan i Vy til Dinside.
Og det har hun helt rett i. Vår bil fikk sin bot et helt annet sted i hovedstaden. Men registreringsnummeret stemte, så det var trolig forrige leietaker som la igjen bota etter endt tur.


Du slipper selvsagt å betale
Skulle dette skje med deg, eller har det allerede skjedd? Ta et dypt åndedrag, og slipp lufta rolig ut igjen. Det går helt fint. Du slipper å betale bota på bilen du akkurat skulle til å plukke opp.
Det gjorde vi også. Ta bare med den gule lappen inn i bilen og legg den i hanskerommet. Skriv så gjerne en epost til selskapet som leier ut bilen, så skal de fikse resten.
Den skyldige må betale til slutt! Du vil altså ikke stå til ansvar for boten, den vil tilfalle den personen som parkerte bilen der sist.

Mange bøter
Bare Din Bybils biler alene får om lag 30-40 bøter i løpet av ei uke, ifølge Vy. Og de vet med sikkerhet hvem som er de skyldige. Det kommer tydelig fram av leieforholdene.
Det koster seks kroner i minuttet å kjøre en slik bil. Ifølge tilbyderen fører det til at mange ikke tar seg tid til å finne en lovlig parkeringslass.
- Det blir en del bøter. Det virker som veldig mange blir stresset når de skal parkere med en Bybil, siden de betaler per minutt, men boten de mottar vil koste dem mer enn hva det ville gjort om de hadde tatt seg tid til å finne en riktig parkeringsplass, sier Mollan i Vy.
Har du fått bøter?
Din Bybil:
Det er du som blir holdt ansvarlig for å parkere bybilen riktig under leieforholdet og når du avslutter turen. Finner du en parkeringsbot på bilen som du vet du er skyldig i, må du ta med deg bota og betale denne selv.
Hvis ikke du betaler bota vil den komme til Vy, og da vil det legges på administrasjonsgebyr før du trekkes for dette beløpet.
Les mer her.
Hyre:
Bøter og gebyrer skal umiddelbart betales av leietaker. Ved manglende betaling blir leietaker belastet et tilleggsgebyr på 200 kroner i tillegg til bot/gebyr. Dette gjelder også ved feilparkering ved retur av bil.
Les mer her.
Nabobil:
Bøter og gebyrer skal umiddelbart betales av leietaker. Om du får en parkeringsbot og denne ikke blir betalt forbeholder Nabobil seg retten til å belaste betalingskortet ditt med tilsvarende beløp, om de får tilsendt faktura fra utleier som beviser at boten oppstod ved ditt leieforhold.
Om du får en fartsbot vil ATK-senteret hos politiet bli kontaktet for omadressering av boten. Du vil da få tilsendt boten til din adresse. Om du får hyppige bøter forbeholder Nabobil seg retten til å utestenge deg fra Nabobil.no.
