Feilen berører altså tre av de mest populære elbilene i Norge de siste åra.
Årsaken skal være at noen av cellene i det store batteriet har for høy selvutlading på grunn av en produksjonsfeil. Når det oppstår en slik feil på en celle, betyr det at rekkevidda til bilen går ned. Spesielt nå vinterstid med kuldegrader og høyere strømforbruk, kan dette merkes godt.
Nøyaktig hvor mange biler som er berørt av denne feilen vet vi ikke. Elbil24 har snakket med kommunikasjonssjef Lars Joakim Hanssen hos den norske Volkswagen-importøren Harald A. Møller.

Isfri på 30 sekunder
Heller ikke han kan si hvor mange biler det dreier seg om i Norge. Han kan heller ikke si noe om eksakt hvilke modeller det er snakk om, men forsikrer om at de aktuelle bilenes eiere vil bli kontaktet:
- Noen få tusen
- Dette gjelder noen få tusen biler i vårt marked. Arbeidet vårt har pågått en stund allerede. De aktuelle bilene er produsert i en begrenset tidsperiode og kundene blir kontaktet direkte av forhandleren sin, sier Hanssen til Elbil24. Han sier at dette ikke er en tilbakekalling, men et «løpende servicetiltak».
Når bilen kommer på verksted, skal cellene kontrolleres og eventuelt byttes ut.
Også de svenske VW-modellene er berørt av den samme feilen.

Kan ta tre dager
Svenske Vi Bilägare har snakket med presseansvarlig Hanna Storckenfeldt hos den svenske VW-importøren. Hun forteller at det dreier seg om nesten 3000 biler av modellene ID. 3, ID. 4 og Skoda Enyaq i Sverige. Om feilen også gjelder Audi Q4 e-tron, som er bygget på den samme plattformen, vet vi ikke.
Storckenfeldt forteller også at jobben kan ta fra en til tre dager. Siden problemet skyldes en produksjonsfeil, vil den bli dekket av garantien på bilen. Det vil med andre ord ikke koste kunden annet enn ulempen med å få bilen på verksted.