Det var i fjor at en svensk Tesla-eier gjorde et interessant eksperiment: Han monterte takboksen feil vei på bilen sin. Det vi si at den butte enden pekte framover i stedet for bakover. Resultatet var at forbruket på bilen gikk ned med 16 prosent, ifølge Vi Bilägare, som omtalte saken.
Det betyr det samme som at rekkevidde øker med seks-sju mil på en bil som normalt ville klart 40 mil. Resultatet vakte oppsikt flere steder, ikke minst hos takboks-produsenten Calix, som nå har utviklet en egen aerodynamisk takboks for elbiler.
Den heter AeroLoader, og ja; den skal monteres «feil vei» på taket.
Beregnet på elbiler
Ifølge Calix, gir denne boksen et redusert forbruk på sju prosent.
– Aerodynamikk har ikke hatt særlig høy prioritet hos oss som lager takbokser så langt, men med stadig flere elbiler på veien, har forbruk, rekkevidde og miljø blitt stadig viktigere i samfunnet. Derfor ville vi utfordre de tradisjonelle normene, sier Håvard Solgaard, som er salgssjef hos KGK, som selger den nye boksen spesielt beregnet på elbiler, til Vi Bilägare.
Bagasje kastes ut
Han advarer mot å snu de vanlige takboksene. På disse boksene har ikke den butte enden, som normalt peker bakover, forsterkninger som skal hindre ski og annen bagasje i å bli kastet ut gjennom boksen ved en kollisjon eller bråbrems.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger