Dødsulykke

Feilene som dreper

Så langt i år er antall drepte på norske veier doblet siden i fjor. De aller fleste ulykkene skjer fordi føreren bryter trafikkreglene.

DERFOR SMELLER DET: For høy fart, uoppmerksomme bilførere og kjøring i ruspåvirket tilstand er noen viktige årsaker til alle dødsulykkene, konkluderer en rapport fra Transportøkonomisk institutt. Foto: Rune Korsvoll
DERFOR SMELLER DET: For høy fart, uoppmerksomme bilførere og kjøring i ruspåvirket tilstand er noen viktige årsaker til alle dødsulykkene, konkluderer en rapport fra Transportøkonomisk institutt. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Vi har nok en ulykkeshelg bak oss med fire drepte i trafikken; to i bil og to på motorsykkel. Så langt i år har dobbelt så mange omkommet i trafikken som på den samme tida i fjor. Foreløpige tall fra Statens vegvesen viser at 60 døde hittil i år. For første halvår i fjor var tilsvarende tall 31.

Nå frykter vegdirektør Ingrid Dahl Hovland en dødssommer på veiene og kalte derfor inn til krisemøte med alle som har med vei og trafikk å gjøre:

Frykter sommeren

- Jeg er opprørt over disse ulykkene. Dette er mye mer enn tall og statistikk. Det handler om mennesker og skjebner. Denne utviklingen må stoppes. Sommermånedene ligger erfaringsmessig høyt på ulykkesstatistikken. Det er en periode med mye trafikk, og farten er generelt sett også høyere. Dette gir større risiko for ulykker, sier veidirektør Hovland.

FRYKTER DØDSSOMMER: Veidirektør Ingrid Dahl Hovland frykter at årets sommer kan bli en døds-sommer på veiene. Foto: Knut Opeide/Statens vegvesen
FRYKTER DØDSSOMMER: Veidirektør Ingrid Dahl Hovland frykter at årets sommer kan bli en døds-sommer på veiene. Foto: Knut Opeide/Statens vegvesen Vis mer

Veidirektøren er klar på at Vegvesenet har et stort ansvar for at vegene er trygge og sikre. Men hun vil ha hjelp.

Dårligere bilførere

- Vi skal gjøre vårt. Men trafikantenes adferd på veiene er mest avgjørende. Mindre justeringer hadde reddet mange liv. For høy fart, ikke bruk av bilbelte og rus er årsakene som går igjen. Det er et stort ansvar å være sjåfør. Når du kjører bil så må det være hovedjobben, sier veidirektøren.

Justerte fartsgrenser og økt bruk av fotobokser er blant tiltakene som Statens vegvesen vurderer for å få bukt med dødsfall i trafikken.

LOV Å TRYKKE: Det finnes mange knapper i en bil, og noen av disse er nok velkjente, men kjenner du til knappen som kan redde liv? Video: Celina Stamper / NTB Vis mer

- Utviklingen vi har hatt de tre siste månedene, må snus. Derfor slår vi oss sammen og intensiverer arbeidet med trafikksikkerhet både på kort og lang sikt. Det er dessverre ingen enkle og kjappe løsninger. Men sammen håper vi å nå fram til trafikantene,

Omtrent samtidig offentliggjør Transportøkonomisk institutt (TØI) en rapport som viser at nesten halvparten av de alvorlige ulykkene på norske veier skjer fordi bilføreren bryter trafikkreglene.

Høy fart og promille

I 40 prosent av dødsulykkene i trafikken, er forhold som kjøring i høy fart, promillekjøring og manglende bruk av sikkerhetsbelte medvirkende årsak til det fatale utfallet.

DOBLING AV DØDE: Hittil i år har 60 mennesker omkommet på norske veier. På den samme tiden i fjor var tallet 31. Foto: Ulykkeskommisjonen/Volvo
DOBLING AV DØDE: Hittil i år har 60 mennesker omkommet på norske veier. På den samme tiden i fjor var tallet 31. Foto: Ulykkeskommisjonen/Volvo Vis mer

Konklusjonen bygger på en studie av alle dødsulykkene på veiene mellom 2017 og 2020.

I tillegg viser TØIs rapport at manglende hjelm på MC-førere, håndholdt mobilbruk samt mulige selvvalgte hendelser har medvirket til at mange ulykker inntraff, eller til at den ble en dødsulykke.

Mange av ulykkene er eneulykker og inntreffer i større grad om natten. Disse føreren er oftere i de yngste aldersgruppene og de kjører oftere uten førerrett eller i stjålet kjøretøy.

Dette kan hjelpe

I rapporten peker TØI også på tiltakene de mener er mest lovende for å få ned antall ulykker. De inkluderer teknologiske handlingssperrer som alkolås og førerkortsperre.

Andre tiltak er utbedring av sideterreng/siderekkverk, økt kontroll og sanksjoner og økt utskiftning av kjøretøyparken.

I tillegg er det viktig med tiltak for å redusere uoppmerksomhet og trøtthet hos bilførere, slår TØI fast.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer