Etter den store bilavgiftomleggingen 1. januar 2007 har dieselbilsalget tatt helt av her i landet. Siden den gang har mer enn syv av ti nybilkjøpere valgt diesel.
En av konsekvensene er at fylling av galt drivstoff har blitt et økende problem. I 2011 kunne Viking registrere i overkant av 4000 feilfyllinger, bare i løpet av sommermånedene.
Også Falck opplever samme trend, og tror stress er hovedårsaken til at folk tar feil av pumpene.
- Ofte er årsaken at folk har dårlig tid, de skal hente unger i barnehagen eller rekke butikken før den stenger. Når hjernen er full av andre ting, øker faren for at man griper til feil pumpe, sier avdelingssjef i Falcks vaktsentral, Irene Røsholt.
Ulik diameter
Som du kanskje selv har lagt merke til, så har diesel-påfyllingstuten større diameter enn bensintuten. Påfyllingsåpningen i nyere biler reflekterer denne størrelsesforskjellen. Det betyr at en dieseltut er for stor for påfyllingsåpningen til en bensinbil, noe som forhindrer eiere av bensinbiler fra å fylle diesel.
Det er imidlertid ingen ting som hindrer uheldige dieselbilførere i å benytte den tynnere bensintuten. Derfor kan Irene Røsholt fortelle at det store flertallet av henvendelsene til Falck dreier seg om bilister som har tanket bensin på sin dieselbil.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger