Feiring av buldrebassen

2004-modellen av Corvette kommer i en såkallt Commemorative Edition for å feire Corvettes triumfer i racing.

Publisert
Sist oppdatert

For noen er Corvette selve opphavet til sportsbilen og en legende som aldri dør. Vi testet Corvette for to år siden og lenken finner du i "boksen" nederst på siden. I år har bilen holdt koken i 50 år og en rekke modeller, både mer og mindre vellykkede har sett dagens lys.

Racing

Chevrolet har som mange andre også nå trukket til Tyskland og Nürburgring for teste ut Commemorative Edition. Nürburgring er 20,8 kilometer lang, har 177 svinger og har en total høydeforskjell fra laveste til høyeste punkt på 305 meter.

Bilen er tatt fram for å markere Corvette C5-Rs fremgang i sin klasse i blant annet den amerikanske Le Mans-serien.

Motorer

Noe av det som er morsomt med Corvette er den råe motoren. Den er simpel i sin konstruksjon, men er en opplevelse å kjøre. Motoren har et sylindervolum på 5,7 liter, to ventiler per sylinder og støtstenger. Den leveres i to effektvarianter hvorav den minste finner veien til Europa. Z06 som har den sterkeste motoren forblir i USA. I Commemorative Edition yter basisvarianten 350 hestekrefter og Z06 som bare amerikanerne kan kose seg med yter 405 hestekrefter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer